AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.357

Hur kollar förs.bolagen att man inte kör för mycket?

Eftersom premien är beroende av hur mycket man kör per år och man absolut inte ska överskrida det maximala miltal man uppgett, hur kontrollerar bolagen att man faktiskt inte kört mer? Att mätarställningen kollas när man tar ut ersättning för nån skada vet jag, men om det inte händer nånting, var tar de då uppgifterna ifrån? Besiktningsprotokoll är väl en källa, men många har ju såpass ny bil att den bara ska besiktas vartannat år. Enligt min erfarenhet tar man heller inte in några uppgifter vid begynnelsedatumet, alltså när man tecknar försäkringen.

Nån som vet?

Gas åpå ba pojka
Det enda jag kan tänka mig är besiktningsprotokollet...
Men som du säger, inte alla bilar besiktigas varje år.

I den Entusiastförsäkring jag har kontrolleras mätarställningen vid tecknande av försäkring, så där har försäkringsbolaget bättre koll. Men vid en vanlig försäkring vete tusan!

/Marcus
Bmwcs# 4680
Co
125
Coolman
318is -90
Fick brev ganska nyligen från länsförsäkringar som bad mig kolla om under 1000 mil/år fortfarande stämmer då senaste besiktningen 2 augusti hade jag 24.800 och idag har jag 25.700...

Ska väl snart besikta före 25.800 så går det med 1000 mil/år lite till ;)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Fick för en tid sedan ett brev från mitt förs. bolag där dom uppmanade mig att kontrollera körssträcka per år för rätt premie.

Det visade sig att besiktningsprotokollet hade en mätarställning som är 10 gånger så hög som mätaren i bilen.
Besiktningsmannen hade knappat in fel siffror. Jag fick, efter lite svett, ett nytt protokoll där korrekt ställning fanns med.
Det är praktiskt omöjligt att färdas 20 000mil på ett år i min mini cooper så det löste sig till slut.

Jag drar slutsatsen att förs. bolaget har koll via besiktningen.

ArctisZ3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.