AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.135

Bilen känns strypt...?

Hej!
Har precis införskaffat en Bmw 320d -99 e-46 med snart 20000mil på mätaren. Allt på bilen funkar bra o jag är nöjd med bilen förutom en sak: Det känns som att när man accelerar med bilen så kommer kraften nån gång efter 2000 varv men sen känns det som om bilen stryps... och detta göra att det blir som ett ryck vid fullgasaccelaration då kraften kommer o sen stryps igen..?? vad kan detta bero på? har läst lite om luftmassemätaren?? vad kostar det att få det bytt?? För övrigt så är bilens hela bränslesystem bytt(26000kr) och jag har garanti kvar på det jobbet..är det nånting man kan uttnyttja nu eller?? mycket dumma frågor kanske men men.....

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Klassiskt fel: Trasig luftmassemätare! Min gamla 320d -99 bar sig åt exakt som beskrivs ovan, den blev som ny när luftmassemätaren bytts. Har du garanti på byte av bränslesystemet är det definitivt läge att försöka få ut en ny LMM, annars kostar själva reservdelen drygt 3.000 SEK hos BMW, plus jobbet (själva bytet går på några minuter, men man bör nog kolla kalibrering mm via BMW:s diagnosverktyg DIS+).

/// Gunnar E.
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Jag kan ha samma fel på min. Är inte säker dock.

Går det att kolla upp LMM:en på BMW-verkstad med dator eller måste man gå den hårda vägen och byta för att så skillnad.???
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
De är väl mapsensor på 2.0d motorn?
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Vad innebär det med mapsensor då? Kan jag eller mr. blind48 ha nytta av en sådan??
Har liknande på min då jag tycker den drar ojämnt mellan 1800 - 2200 rpm. Har bokat tid för byte av LMM på fredag så jag kan återkomma med aktuell information då om hur det blev.

Tydligen ett vanligt problem med den gamla modellen av LMM som sitter original. När man byter byter man mot en nyare modell å då måste även bilen programmeras om. Hittade för övrigt min nya LMM på tyska ebay och betalade ca 900:- inkl. frakt. BMW verkstaden i Linköping skall ha 1000:- för byte och omprogrammering.

Så här ser den nya modellen ut: Länk

Ska bli spännande och se om det blir nån skillnad.

/Micke
Mr_Knight
Har en 318is med samma tendens. Bytte lambdan för nån månad sedan.. då känndes det som man fick 20pållar till under huven.. men nu har jag börjat uppleva att den blir strypt å går inte alls lika bra! den går även ojämt på tomgången ibland...

Kan detta vara lmm med? nån som vet pris till min bil?

//Martin
Gudrun
jag har samma fel som blind48, och jag har kört diagnostest på bilen men den vissar inget fel, samt han har kollat laddtryck wastegate, och den får luft som den ska så jag tror inte att det är fel på luftmassemätaren, om de nu är fel på luftmassemätaren då borde den väll vissa det på diagnostesten, jag har fått höra att de kan vara dumpventilen, intercolern, nån slang till eller från turbon

Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
faktiskt så var de LMM får ta tillbaka mitt utalande, dock intresant form. Jag byte insprutare på min igår och observerade map sensorn i bakkant på insuget. Såg dock ingen lmm men den sittar alltså integrerad i motorn.

Detta är också ett fel som kan uppstå, på 4:ans insprutare sitter det en givare. Den kan göra bilen slö. Kostar 2200kr +inbyte av den gamla
Jag lovade återkomma med rapport efter LMM bytet idag.

JAG HAR EN NY BIL! Skillnaden är enorm!

Förr även med KCR boxen monterad var den konstigt seg vid vissa varvtal och inget hände direkt om man inte tryckte pedalen i mattan, då drog den hyfsat.

Kopplade ur boxen för att testa då jag aldrig kört utan den och då blev bilen riktigt seg, hade svårt att hänga med i stadstrafiken ochpå landsvägen fick jag växla ned från femman till fyran i uppförsbackarna. Nu var det inget drag i bilen ens om man tryckte pedalen i mattan.

Efter bytet känns bilen riktigt stark, starkare än med kcr boxen monterad tidigare och den svarar direkt på gasen och drar jämnt över hela vartalsregistret.

Nu ska det bli spännande att se hur det blir MED boxen monterad!

Montering ocg programmering av den nya LMM:en kostade 801:- hos BMW verkstaden i Linköping.

Jag är supernöjd!

(Konstigt att BMW inte nämner detta som ett problem mer än vad de gör när så många verkar ha samma problem. På verkstaden när jag ringde dem och ville få min bytt så kände de till att det kunde vara problem med den gamla LMM modellen)
/M
Skönt för dig!!!
Ska lämna in min på bmw här i umeå på tisdag....om dom skulle behöva byta lmm skulle det gå på cirka 4000totalt.......ahhh dyrt!
O sen har jag ett sjungande oljud ifrån min bil...tror det är vänster bak...lär väl vara hela bakaxeln som är på väg o rasa.....med min jävla otur så!!!
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
mixmaster_atv. Jag har väntat på ditt resultat. Roligt att det blev bra. Så du köpte alltså en LMM på postorder och åkte till BMW-firman för montering :o)

I min bil ska LMM vara bytt enligt bilfirman jag köpte den av men den rycker lite ändå. Vad är det för reservdelsnummer på den gamla/nya LMM:en??
Ja, så kan man säga:) En liten chansning då jag inte visste om LMMen var ok, men det var den verkligen. Billigt blev det ju i alla fall!

BMW nr: Gamla: 13712247002, nya: 13627787076, Kolla här: Länk

Ja om de bytt den men bara bytt till samma tidiga modell så finns det nog orsak att överväga ett byte igen då visst denna tidigare modell ej fungerar som den ska i många fall.

PS. Det finns mycket gott till våra bilar på tyska ebay och frakten är i många fall billigare än inom sverige:

LMM1: Länk

LMM2: Länk

/Micke
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Tack för de nuffrorna. Får väl riva bort plastkåpor och annan skit för att kika på min någon dag.

Attans att man inte kan ett ord på tyska. Annars hade det kanske gått att beställa på Ebay.

Hur många Euro fick du (Micke) din för? För det är väl en slags auktion va?

Hmm LMM1 och LMM2 -länkarna länkar till samma sida.
Sorry, skulle varit: LMM1: Länk

Jag fick min för 84,24 Euro och betalade 9,00 euro i frakt! Vilket blir 846,53:- i dagens kurs!

Söktips på ebay.de "bmw luftmassenmesser".

De flesta tekniska termerna till bilprylarna kan man ju lista ut vad de heter, för mer invecklade produktbeskrivningar använder jag mig av weböversättare: Länk och tycker det funkar bra.

Tänk om man på gymnasiet hade vetat om hur bra det hade varit att hänga med på tyskalektionerna! Nåja nu har jag nog efter ett par månaders tyskt ebayande bättrat på min svaga 2:a i tyska ordentligt:)

/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.