AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.467

Byte av Spindelled E30

ku
25
kun
BMW 318i -87
Tror att mina spindelleder är slut på min gamle 318.

Vad kostar det på ett ungefär att byta på båda sidor?

vill ha det gjort så billigt som möjligt.
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
byter du själv så ligger spindellederna under 200:- styck

Jag ska byta mina nu i veckan

---
King of the road
ku
25
kun
BMW 318i -87
Jag varken kan eller har verktygen för att klara av det och måste därmed lämna in bilen..

Har du en aning om vad det kostar? På BMw där min bil är inne för en försäkringskada ville de ha 5000 kr..
ku
25
kun
BMW 318i -87
Dessutom tycker jag att det är märkligt att mina spindelleder är slut, bilen har bara gått 7800 mil..!

parolof
Om gummidamaskerna är trasiga så och vatten och smuts kommer i så slits dom relativt fort. Varför tycker du att dom behöver bytas, glappar dom?
ku
25
kun
BMW 318i -87
Jag hade inne den på bayerische i Mölndal på service och då fick jag reda på att spindelederna var mindre bra och inte går igenom en besiktning. Det känns som om det hackar och slår över ojämnheter och det kommer från framvagnen.

antingen så åker jag till besiktningen och ser hur det går eller så byter jag spindlar först.

hitintills har bilen aldrig fått en anmärkning och jag har alla protokoll kvar sedan den är ny och skulle gärna vilja fortsätta med att undvika anmärklningar, lite av en sport men bilen börjar bli bra gammal och jag funderar starkt på att sälja den trots de få milen.
5000 för att byta spindelleder? helt befängt!

jag gör som såhär att jag köper nya leder och skruvar ner bärarmarna (byter alltid båda två) och går till en liten maskinverkstad här i byn, han tar 50 kr / led för att pressa ur den gamla och in den nya och det går på ca 10 minuter...perfekt :)

kan nämna lite offtopic att jag fyndade nya spindelleder och styrleder till min e30 på ebay! mekonomen tar ca 1400 kr för 2 st yttre spindelleder och 2 styrleder, och då är det endast en yttre delen av styrleden...

jag köpte 2 yttre och 2 inre spindelleder (dom såldes visst bara i par) och 2 kompletta styrarmar för 110 dollar (inkl. frakt) vilket är BRA mycket billigare än här :) även om man nu åker på straffskatten så tjänar man ändå en del på denna manöver...har dock inte åkt på ngn straffskatt innan när jag köpt från staterna så jag hoppas :)

MVH
Johan K
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Biltema 79:- st yttre och innre, styrled 98:- st.
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Isåkare är du seriös med de priserna? Satan vad mkt det skiljer då om de stämmer...
ku
25
kun
BMW 318i -87
Har ni någon uppfatting om ungefär hur mycket jag skall betala för att få det gjort på verkstad. För jag har verkligen ingen aning om verkstadspriser.

Jag har som jag skrev ovan varken kunskap eller tillgång till de verktyg som behövs för att göra det själv.
Lundqvisten
Kun: Det enklaste alternativet är nog att köpa nya färdiga bäramar med monterade spindelleder, kostar ca 800:- stycket. Då skruvar du bara dit det nya samt slänger det gamla.

Vet att biltema tidigare sålde färdiga bäearmar till E30 750:- st, äen Bildelsimporten har haft dem.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Öberg: Ja fullt allvarlig, jag var och köpte till min bil i dag, yttre och innre spindelleder (4st) och yttre styrleder (2 st) 512:- totalt !!
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Isåkare, tummen upp för de!
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
ca 800:- inkl spindelleden vänster var det okej pris? Känns som ja betalade mindre när jag bytte högra sist, fast då var det med en bussning oxå men känns som arbetstiden var den samma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.