AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.471

Är det svårt att byta av bakfjäder?

JK
1
JKN
320 Touring -02
Har en 320 Touring -02. När jag skiftade till sommardäcken upptäckte jag att höger bakfjäder gått av, (ca 1 varv).
Kan någon tipsa hur man byter?
Är det ett vanligt fel eller är det de dåliga vägarna?

JKN
Tr
175
Tracker
BMW 528ia Touring
BMW M3 E30 -87
Jag har just byt dämare och fjädrar på min e36 touring och det var inte alls svårt men en rep handbok kan vara ett bra stöd.
det finns lite bilder på min hemsida om bytet.
Mvh Fredde

BMWCS Nord #4699 Umeå
www.fotki.com/trackerswe
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Min vänstra bakfjäder gick av när jag var uppe i fjällen för två veckor sedan. En utmärkt anledning att montera sänkfjädrar :D

Bilen: Länk
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Hade samma problem som dig. Fick en del tips och trodde att jag skulle fixa det. Men att få in fjädern va svin svårt. Inga problem att lossa på rätt delar, ganska lätt och se, men att få in fjädern va inte lätt. Man vet inte hur mycket man vågar bända ner för att få in fjädern. Så jag gick till en verkstad där jag fick hjälp att få in fjädern. Vill du dock veta exakt hur man gör kan du läsa mer i inlägget jag skapade, väldigt bra svar där. Länk
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Tillägg: Svaret ovan gällde e46, vet inte säkert men verkar som att det är lättare med e36.
Jag har exakt samma åkomma efter 8000 snälla mil (320 E46 från -99), kanske vanligt?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
med lite tålamod och med några fjäderspännare så borde du kunna klämma ihop fjädern och få ut den utan att behöva lossa något annat. och sen få dit den nya på samma sätt fast bakvänt? eller har jag fel?

mvh Daniel

Sp
3.093
Spajjjs
något som underlättar mycket är ju om du har en kompis eller så som håller nere hela länkarmen(?) med en kofot eller spett eller något. // Daniel

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Att bryta på bärarmen är ett säkert sätt att döda både drivknutar o i värsta fall lager i förtid.Använd verktyg som är till detta jobb.

Mvh/Micke

Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Grabbar, Detta är ju skit lätt!
Tog 20 min för mig båda sidor!

PÅ E36 släpper du bara på stötdämparns nedre fäste, Tar en eller två fjäderspännare o trycker ihop fjädern, o sen behöver man bara trycka lite på bärarmen för å få in o ut fjädern!

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk
Sp
3.093
Spajjjs
ska man inte trycka ihop fjädern med fjäderspännare innan man släpper det nedre fästet? annars lär den väl få ett jävla "fjong" när inte dämparen sitter där?

Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Kan man ju göra, Men ett jävla fjong är la o ta i, Den trillar mera ner, det är inte så högt tryck.

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Det är grymt svårt att hitta en fjäderspännare som passar de pyttesmå fjädrarna bak för att få ihop dom. Jag testade med 4 olika modeller och fick då inte ihop fjädrarna tillräckligt mycket för att kunna lyfta ur dom. Jag pressade istället ned hela drivaxeln med foten med hjälp av en kompis.

///Foppa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.