|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag jobbar på ett större företag där de varje månad säljer ut bilar som gått som tjänstebilar. Denna månaden har de en BMW 325i -03 som de vill ha 148 000 SEK för. Minus är att den har rullat 13 800 mil. Vad säger ni om priset? Är det rimligt? En snabb sökning på nätet så finner man att denna bil ligger betydligt högre i pris men har då gått bara runt 4000 mil. Plus är ju att service och diverse problem antagligen har blivit ordentligt åtgärdade. Hur är 325:an som bil annars? Mvh K | |
|
325:an är en väldigt bra bil på många sätt. Snabb, sportig samtidigt som man kan köra den relativt snålt också. En toppenbil kan man säga, nackdelen är nog att bilen är rätt så "död" under 3500 rpm, efter det så kommer bilens dragläge och den drar rätt fint därifrån till 6200 rpm. Bottendraget är inte så värst bra. Om du vill ha bilen till att åka med till och från jobbet, köra lugnt och putsa på så räcker den och blir över. Jag är inne på att byta bil snart också, men jag har haft 2 325:or nu så jag funderar på en 328:a. Varför? Jo, den har ett mycket bättre bottenvrid än en 325:a. Men det är ju inte så viktigt för alla kanske, men om man ska byta så ska man ju inte byta ner sig direkt. Det skiljer bilarna 1 hk enbart men vridet är mer i 2,8 liters motorn. Men jag har alltid varit helnöjd med min 2,5 liters maskin och tycker att den funkar hur bra som helst. Bara det där med bottenvridet. Angående bilen du syftar på så skulle lite info om utrsustning hjälpa till att värdera den. Jag menar priset 148" kan vara ett bra pris, om utrustningen är riklig samtidigt som det kan vara ett för högt pris om den är snik utrustad. Men rent spontant så kanske priset känns lite högt med tanke på att den gått snart 14" mil. |
|
|
Vet ej all utrustning som finns med i bilen. Vid eventuellt köp får jag kolla upp detta mer ordentligt. Listar nedan lite info om bilen. Färg: Svart - Sportstolar i tyg (Bra, vill ej ha läder) - 16-tums fälgar - Vinterdäck på plåtfälg - Mittarmstöd - Multifunktionsratt - Larm Det pris de säljer bilarna för är vad BMW skulle ta den som inbytesbil. Jag tycker det verkar vara ett hyffsat pris då det är en -03, har ju fortfarande vagnskade garanti kvar. Nypris på denna bil är ju CA: 296 000 + eventuell utrustning. Tror du inte jag kan köra den i 1-2 år(3000 mil) och sen sälja den för ungefär samma peng? |
|
|
MD: Jag tror att det är en E46 som avses. Det är stoor skillnad på en E36 325 och E46 325 trots att effekten är snarlik. 325 E46 har ju dubbelvanos och nästan en turbinliknande karaktär vad gäller vridmoment. Bottenvrid finns det så det räcker och blir över :-) Hursom helst, 325 E46 är en mycket trevlig bil men har blivit lite av en udda modell. De flesta spekulanter väljer 318/320 eller tar steget upp direkt till 330 som har i stort sett identisk driftsekonomi. Vad jag förstått är därför 325 sedan ganska trögsåld. Även om bilen är en 03:a lär den ju ha rullat en del extra om du tänkt ha bilen i låt säga 2 år. Jag tror knappast att du kan få igen pengarna om två år om den har rullat uppåt 18kmil, nya E90 lär dessutom då ha kommit ut på begmarknaden i större volymer vilket lär pressa priset på E46 ytterligare. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
325i E46 är en mycket trevlig bil. Min far har en sådan och jag kan konstatera att skillnaden i prestanda jämfört med min 330 finns där, men det är inte någon himlastormande skillnad. 325i upplevs som pigg i alla lägen. Möjligen märks det mer skillnad uppåt 200 km/h och över, men det känns inte så relevant på svenska vägar. På sätt och vis är komforten bättre i 325i, eftersom den kan rulla på 16" hjul, samt har en lite snällare chassiavstämning. Av utrustningen att döma hade "din" bil komfortpaketet, som väl gick på 15-20000 kronor, men som under perioder följde med som lockbete. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.