|
|
|
|---|---|
|
hej hej. när jag har vart ute o kört, kommer hem och stänger av tändningen uppenbarar sig ett mkt otrevligt ljud någonstans ifrån motorrummet. det skrammlar liksom till i takt med att motorn stannar av. ett mystiskt knackande ljud, som om nåt satt löst. detta inträffar dock endast när motorn är varmkörd. vrider jag igång motorn kall och sedan vrider av innan motorn kommit upp i temperatur låter allt (enligt mig) som det ska, genuint o solitt. är min spis på väg att lämna in? någon som haft liknande problem eller tror sig veta vad det kan handla om? för övrigt går bilen som en skållad råtta och inga missljud som ovanstående hörs under körning. m5 -95 med 11800 mil på nacken. | |
|
Det är inte från växellådan det skramlar? Det är ett mycket vanligt fenomen på Getrag och ZF lådor. Prova att slå av motorn med en växel i och kopplingen ner tryckt, är det tyst då så är det säkert i lådan. Gerhard// |
|
|
gerhard.. vadå? är lådan i säkerhet då, eller är det säkert i lådan felet finns? antar att det är i lådan felet finns iom att växel är i, då inget kan skrammla? men jag tror inte ljudet kommer ifrån lådan.. får kolla upp det. tack |
|
TED |
Det är nog urtrampnings lagret som låter... Det brukar tystna om du håller in kopplingen å stänger av motorn! /Mvh S8TED |
|
Yes, Ted har ju faktiskt ganska rätt. Det är kopplingens `gaffel´ som tar i lite, lite grann när motorn + koppl. + låda blivit varmt. I stort sett ofrånkomligt ljud på M3:or o M5:or..... Kan faktiskt justeras bort, men brukar återkomma efter en tid. Går att `bryta´ bort gaffeln vid kopplingsbyte, justering. Helt ofarligt alltså. Har själv haft flera M3:or och en M5:a, ljudet fanns i alla bilar. Kimpa. |
|
netsix |
Kan det inte vara så pass enkelt att det är någonstans vid elfläkte det låter? Det kan ju hända att plastskyddet runtom kan vara skadat och slår i fläktbladen. Bara en tanke. /netsix |
|
Det skramlet som jag menar är inte från uttrampningslagret, utan ett grovt pulserande (vibrerande) skramlande. Lite som att det kommer i självsvägning. Och det finns mer eller mindre i alla lådor. Det borde gå att särskilja uttrampningslager eller gaffel oljud genom att bara hålla lite lätt på kopplingen (bara precis så man känner motstånd)när man slår av motorn. Gerhard// Är det tyst då så är det säker något med lagret eller gaffeln. |
|
| brukar inte ett slutkört urtrampningslager föra ett jävla liv på heltid när motorn är igång? det låter bara när jag vrider av. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.