|
|
|
|---|---|
|
Har monterat en äldre M ratt utan airbag i min Z'a. Finns det någon enkel kontakt att köpa som släcker airbag lampan? Alternativet är att låta den lokala bilelektronik firman göra en liten loop med rätt kontakt på som släcker lampan. Har hört att det behövs ett motstånd, någon som vet hur många ohm det skall vara på. Tutan fungerar inte heller, är det bara att koppla sig in på den platta kontakten? Fredrik M | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Brukar normalt vara 2,2Ohm för att simulera en bortkopplad airbag till de flesta bilmodeller, men du måste ändå släcka varningslampan med diagnosprogram eller airbagreset. OCh om 2,2 Ohm funkar på BMW också vet jag inte på rak arm. ///MVH Hasso Länk |
|
Bara en tanke: Har du kollat hur bältessträckaren fungerar om du kör utan airbag? Jag har för mig att en del bilar har ett "smart" system för hur bältet och airbagen samarbetar så att föraren bromsas upp på bästa sätt. Jag har inte en aning om hur det ser ut på Z'an men det kanske är något att kolla upp i den händelse olyckan är framme. Så du inte får äta ratt bara för att bältet tror där sitter en airbag som skall hjälpa till, om du förstår vad jag menar. |
|
|
Ok! 2.2 Ohm, det är ju bra att ha ett värde att börja med. Bra att veta att jag behöver nolla diagnosprogrammet oxå, det kan verkstaden där jag servar bilen ordna. Har såvitt jag vet inga sådana finesser på min gammel Z'a. Även om det hade varit så hade inte orginalratten kommit tillbaka. Den nya (Bättre beg.) är så mycket skönare att greppa om. Fredrik M |
|
|
Hoppas du är VÄL medveten om att du har försämrat dina chanser att överleva vid en smäll AVSEVÄRT! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
Minst lika farligt att ha en sprängladdning med en handgranats styrka som skall explodera i nyllet om du frågar mig. Har ingen större tilltro till de där ballongerna. Att åka utan airbag är mitt val. Fredrik M |
|
|
I sann darwinistisk anda, så håller jag med Fredrik M. Har han rätt så är det ingen fara, har han fel, så tja då överlever de starkare/smartare:-) Det är ju solklart att ballongerna är farliga, det är ju därför de sitter i så gott som varenda bil idag;-) Skämt å sido, det är ditt val, så länge det bara drabbar dig, men glöm bara för jösse namn inte att meddela ev köpare att ballongen saknas. Eller helst, återställ den dag du skall sälja bilen:) |
|
|
Givetvis har jag lagt undan orginalratten och eventuell framtida köpare får själv välja om han/hon vill ha airbag-ratten monterad eller ej. Fredrik M |
|
|
Detta är intressant då även jag är intresserad av att nolla airbagen. Om Du har kopplat bort ev. airbag på passagerarsidan så kan Du ju ev. plocka bort styrenheten för airbagen (på min bil sitter den mitt under baksätet) - vet ej om det gör att airbaglampan inte tänds alls eller om det bara blir värre genom att ha fler oanvända kontakter i kabelhärvan. Om Du bestämmer Dig för att prova med motståndet, låt oss veta hur det fungerar. |
|
|
Din Z:a har både underglidningsskydd o bältessträckare! Standard! Peta INTE i ett samverkande krockskydd! Bältessträckare aktiveras runt 25Km/h. Över denna hastighet aktiveras bag:ar o sträckare, beroende på krockvinkel, samt att Din "bak" fångas upp av underglidningsskyddet. Många av dessa system har funnits på BMW-vagnar sedan 1987, så glöm att Din bil är för gammal.... Som vi alla vet, har ju BMW alltid varit c:a 10 år före sin tid... :-) (De system som samarbetar är:styrvinkelsensor, tväraccelerationssensor samt längdaccelerationssensor, mm.) F.ö. tycker jag att det är det dummaste jag hört, att MINSKA chanserna att överleva... /Anders BMW - Das Steht Dir Gut! |
|
|
Sprängladdninged med handgranat styrka som exploderade i min bil räddade mitt liv, så jag kan föräkra dig om att de fyller sin vitala funktion! Men som du säger, det är ditt val... The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.