|
|
|
|---|---|
|
God morgon! Jag monterade ned ett par saker på min E38 i helgen, men oj vad med sladdar det finns! Och snacka om att det finns många konstiga saker i bilen också! Nåja, jag började med att riva lite i bilen för att se vad som var fel med solgardingen (rollo'n) och samtidigt titta på högtalarna i bak (tidigare ägare har borrat upp lådan och det stack ut 2 sladdar ur dem, så jag antog att han försökt driva dem med ett separat steg) För att göra detta måste man ju börja med att riva ned hela baksätet! Jag fick tag i en bra beskrivning om hur man gör via e38.org, så det skall väl inte vara några problem tänkte jag... Fel! Mina säten är ju elstyrda, både nackstöd, svankstöd och lutningen på ryggen :( Det medför självklart en del andra problem som man inte tänkt på, t.ex. sitter ryggstöden fast med en skyddsplastgrunka som var superknepig att få bort utan att bryta plasten.. Men efter det så flöt det på bra... Fick ut högtalarna och såg att jeppen som kopplat in sig på dem hade virat runt sin sladd runt den befintliga anslutningen! Virat!? Bra kontakt där eller? Men, än värre! Han har ju alltså inte kopplat ur högtalaren från resten av kretsen, det måste i sin tur betyda att hans egna steg har försökt driva ut en signal samtidigt som orginal-förstärkaren försöker driva samma högtalare! Jag undrar om inte org. förstärkaren har fått sig en törn i samband med detta, det låter nämligen riktigt kasst ur alla element som är större än diskant-storlek... Sagt och gjort, jag monterar ned stereon för att kolla ev. säkringar! Mmmm, skulle kanske inte ha gjort det. Det finns ju ett par sladdar där bak! Navi, växlare, tv-modul, GPS, telefonen, säkert någon DSP låda och sist, men störst, förstärkaren... Oj vad många sladdar det finns bak i bilen! Jag kunde dock inte hitta någon säkring till steget.. skulle egentligen vilja sätta dit ett friskt steg för att se om det blev någon skillnad innan jag återmonterar allting igen... När jag så småningom fick bort det som var målet för dagen, solgardinen, upptäckte jag 2 troliga orsaker till varför den inte fungerar... båda armarna var knäckta! Heh, inte undra på att solgardinen stannar nere! Men, under solgardinsinstallationen finns det lite boxar och PDC-buzzer, på den ena boxen står det något med ABS på märkningen... sitter ABS-grejjor uppe i under solgardinen? Kanske är något helt annat än den ABS jag genast kopplar till, måste nästan vara så.. Så, mina uppgifter nu är då att fixa ersättningsarmar till rollon, plasta igen hålen till högtalarlådorna och sedan helst prova med en ersättningsförstärkare... Sedan är det bara återmontage kvar! Ser inte fram mot den dagen kan jag säga! Speciellt inte ryggstöden, de kommer vara riktigt trassliga har jag en känsla... Förresten, nu är ju antennförstärkarna blottade, skall man passa på att göra någon slags funktionskontroll på dem? ( I så fall, hur? Koppla bort spänningen och se ifall mottagningen blir sämre?) /Marcus Bmwcs# 4680 | |
Ras.mus |
Nissen som kopplat in sig har kanske dragit ner kablar för att köra en baslåda. Då har han snott signal från bakre högtalarna som är bashögtalare. Kopplar han dessa på högnivå-in på ett separat steg bör det ju gå fint, eller? |
|
Som jag sagt förut angående original högtalare och förstärkare så "ska" det låta dåligt från högtalarna i hatthyllan. Klipper man kablarna till dessa låter allt annat helt OK. Ersätt dessa med baslåda eller dylikt.. (med egen förstärkare). Man kan även ersätta originalförstärkaren med annat om man vill, men jag tycker inte det är nödvändigt. Angående ABS märkta saker.. jag har ingen som helst aning, men någonstans i bakhuvudet har jag för mig att det finns en plastsort som kallas ABS.. kanske bara är det? |
|
|
Ras.mus: Visst kan han ha gjort så, känns något skumt att ta signal på det sättet dock? Borde det inte finnas lättare sätt? (Sedan hade han gjort samma lika på höger/vänster, så jag antar att han försökt driva dem separat, annars försökte han kanske skapa en baslåda med vänster/höger-kanal? ;) ) Johan_S: Jo, jag har hört att org. systemet låter helt kasst, iaf de bakre högtalarna, så förväntningarna var ordentligt lågt satta... däremot satt inte högtalarna ditskruvade samt hålet i lådan, dessa saker borde påverkat ljudet ganska negativt hoppas jag... Förhoppningsvis kan man få något acceptabelt ljud utan att behöva stoppa in en låda (har sådant liggande men vill få plats med golfklubborna!) Vad tror ni annars om förstärkaren? Kan den vara bränd med fortfarande släppa igenom den högnivåsignal som stereoenheten matar den med? (Altlså, högtalarna spelar fast steget är pajj?) /Marcus /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
Darklight: Dom ska väl låta hyffsat på normal till låg ljudnivå, drar man på lite låter det POCK POCK... Har du DSP eller inte? I vilket fall som helst går det inte högnivå mellan radioenheten och steget, där är det lågnivå som gäller - alltså funkar steget. Har du DSP steget är det uppbyggt av flera små förstärkare (en till varje kanal) och kanske kan de till bakhögtalarna vara trasiga, men då borde det ju inte låta något... Vet ej om ett slutsteg kan vara sönder lite grann så att det låter illa.. det kanske någon stereo expert kan svara på. För mig låter det inte sannolikt dock. |
|
|
Johan_S: DSP, japp.. Många har talat illa om den så man förväntar sig inte mycket alls faktiskt :) Men, aha, lågnivå alltså? Fick för mig att det var högnivå som gick, hade läst något sådant trodde jag men kan mycket väl ha missuppfattat det hela... Om det är lågnivå så tycker jag inte att steget kan vara pajj samtidigt som det kommer ljud ur högtalarna... Däremot tycker jag det låter som om högtalarna inte får tillräcklig drivning, därav min gissning/fråga om steget kunde bara skicka igenom befintlig signal utan att förstärka... Om inte annat, jag får sätta tillbaka allt, ordentligt ditskruvat med tätatde hål, och se ifall det åtminstone låter något lite bättre än innan... /Marcus |
|
| Det går lågnivå signal mellan stereodelen och DSP förstärkaren, men den är inte aktuell att använda pga att den är konstant - påverkas inte av volymkontrollen. Volymen justeras digitalt i DSPn istället. Därför måste man mata extra slutsteg med högnivå signalen efter DSPn som påverkas av volymkontrollen. Alternativt kan man helt plocka bort DSP förstärkaren och ersätta med en standard, för så fort DSPn är borta justeras volymen i stereodelen i stället! Se här för all info: Länk (obs! Det är först i slutet av tråden som vi börjar få allt klart för oss :) ) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.