AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.162

5:an hakar upp sig när motorn är kall

Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Har ett litet irriterande problem. När jag ska peta ur 5:ans växel och motorn är kall lämnar förspänningen i växelspaken kvar i till höger, alltså rakt under 5:an. Den ska juh annars vara mellan 3:an och 4:an. När motorn sen blir varm fungerar den nog som den ska. Att fjädern lite kärvar då åxå kan man anna sig till. Två möjligheter finns, endera så är det nåt som är slitet som växelförings mekanismen glider på eller så är fjädern slappat eller hoppat ur. Undrar om nån annan stött på nå liknande eller har nån aning om vad det beror på?
Jag har också samma problem på min 328CI -99. Det händer när det främst är kallt ute, när väl växellådan blir varm så försvinner problemet.
En kompis har samma problem på sin 330D -01. Han prövade byta växellådsolja men det blev ingen skillnad.
När det är varma dagar är problemet inte lika påtagligt.

Har du frågat BMW om det?
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Länk

Länk
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hade också precis samma problem på min 328i -99 E46, en mek på BMW sa att det var lätt fixat (att problemet ligger utanför vxl lådan), men jag gjorde alldrig något åt det och nu har jag bytt bil.
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Tackar för svaren =) ... lättare att leva vidare när man vet lite mer vad det kan bero på och att det är ett typfel som kanske åtgärdats många gånger.
Nu och då tycker man att man kan leva med felet, men idag så retade jag upp mig på det igen.
Ska höra med BMW om det är svårfixat och sen funderar om jag fixar det själv alternativt vad det kostar om de gör det. Hur som helst tåls det forskas lite mer i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.