AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.586

Backa tändningen, hur? modda triggerhjulet?

Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
Undrar hur man backa tändningen på en bil med icke ställbarfördelare. Funderar på att modda triggerhulet till hallgivaren, kan man göra hålen på remskivan "längre" så man kan justera det. någon som har gjort det?

Han som ingen Turbo har...får åka utan BAR

Länk
ahh, antar att du har m40 med motronic i din 318 om det är den du syftar på? hmm intressant fråga, hur ser triggerhjulet ut? har aldrig riktigt undersökt det :)

MVH
Johan K
Visa användare
472
w9816
D7 -??
När jag hade M40 turbo-funderingar så tänkta jag göra ett system där givaren är rörlig m hj av en "vakuumklocka". Skulle funka på så sätt att när man inte har laddtryck så är givaren i std-position, när turbon börjar ladda så flyttas givaren och tändningen backas. Hela projektet strandade dock på byråkratin, så nån annan får förverkliga idén...

Minns jag rätt så går det väl inte (så enkelt iaf) att ändra på remskivan eftersom den positioneras med kilspår.
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
w9816:Ju det är ju det opltimala, så kan man göra på gammla 318 med vakumstyrd fördelare, men med m40n blir det problem. givaren sitter i ett gjutet hål i blocket, blir lite problem att lösa det med vakum. såg en annons på börsen om en 520 som hade moddat triggerhjul, han måste ju ha tagit upp hålen.

//Fredde

Länk
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
Bmwfreaken: det sitter på remskivan till generator å fläkt rem. är massa "taggar" på hjulet och ett parti utan "taggar", givaren känner av när han skicka ut gnistan

Länk
ok, då är jag med!

MVH
Johan K
På M20 med motronic så är själva triggerskivan pressad på svängningsdämparen. Mao så går dett monetar bort enbart triggerskivan och sen pressa på den igen. Fast det bästa vore ju givetvis att backa med hänsyn till laddtryck

Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
fulingbusen: samma på min motor. tänkte fräsa bulthålen till remskivan "längre" så man kan vrida på skivan, men då justeras den inte efter laddtrycke. Hur har du gort på din?

Länk
jag kör eftermarknadssprut :)

Som sagt, själva triggerskivan går att pressa av. Då slipper du fräsa "längre" hål

//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Hela funktionen med att backa tändningen är väl att det ska backas av när laddtrycket kommer och behålla original annars.

Hur kommer bilen gå på tex tomgång med låg tändning? Det är ju ingen höjdare att han en bil som bara funkar på ladd..

Misano: Hela funktionen med att backa tändningen är att bilen ska klara högre laddtryck utan att spika. Vill man offra hela tändkurvan så funkar det utmärkt fast bränsleekonomi mm blir inte lika bra. Å andra sidan om man gasar fullt hela tiden så...

//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
fulingbusen: Exakt. Därför är det inte optimalt att göra såhär..

Till 95% säkert?! så åker man ju inte på laddtryck när man är ute med bilen. I alla fall inte jag, bara under acceleration, annars funkar ju motorn som den gjorde innan konverteringen.

Känns inte så motiverande att bygga bort något som redan funkar som det ska för att vinna något annat, som sagt så är ju hela funktionen att backa tändningen när det blir ladd.
Jag håller med dig men jag svarar bara på den ursprungliga frågan:
"Undrar hur man backa tändningen på en bil med icke ställbarfördelare. Funderar på att modda triggerhulet till hallgivaren, kan man göra hålen på remskivan "längre" så man kan justera det. någon som har gjort det?"

mitt svar: "På M20 med motronic så är själva triggerskivan pressad på svängningsdämparen. Mao så går dett monetar bort enbart triggerskivan och sen pressa på den igen. Fast det bästa vore ju givetvis att backa med hänsyn till laddtryck
"

Co
53
Cossie
Scorpio 2.9i Ghia Ultima Cosworth
Gör ett lagrat triggerhjul där förtändningen ändras av masströghetsmomentet. Då ändras förtändningen bara då motorn ökar i varvtal och det är ju då man har lite laddtryck, sen när man fis-kör så går tändningen efter orginalkurvan.. Finns en sån färdigritad för m30....
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
har tänkt på det där med att bilen kommer gå sämmre när man inte har laddtryck men man vet inte hur mycke sämme den kommer gå.

Går det i huvudtaget att backa tändingen efter laddtrycket utan att köpa efterarknadssprut?

Det är med agrat triggerhjul värka både dyrt å köpa och omöjligt at göra sälv

Tack för alla svar

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.