|
|
|
|---|---|
|
Fick för mig att koppla in backkamera, började med att prova Audio/Video, var ju inga som helst problem, pinnar 4, 5 ,6 och 15. Vidare skall backkamera in på 13 och 14, allt detta på den vita kontakten på videomodulen. Vad jag sedan kunde läsa mig till är att när pinne 17 på den blå kontakten jordas skapas en "override" på vad än skärmen gör och den skall visa bilden från stift 13 och 14. Inte ett dugg verkar hända när man jordar 17. Någon som testat? Inte intresserad av några söksvar, har redan läst igenom hela nätet ett par gånger... | |
| Är jag den enda som testat denna ingång? | |
|
jag har samma problem Noah Brown |
|
|
Det funkar för mig... Testa att jorda mot en jordpinne i videomodulen så att inte den jord du jordar mot har annorlunda potential än videomodulens: jorda mot t.ex pin 10 i videomodulkontaktdonet (dvs koppla pin17 till pin 10). Mvh. /Kjell Mvh. /Kjell |
|
|
Tjena, Testade att jorda pinne 17 på den blå kontakten med ett av jordstiften på samma kontakt. Inget resultat... Kjell, har du använt samma stift på respektive kontakt som jag beskrivit ovan? Samma årsmodell, vi borde ju ha samma videomodul. |
|
|
Sticker in med ett par frågor bara angående back-kameran, aktiveras den genom ström eller videosignal som skickas och är dessa ingångar också spärrade vid högre hastigheter? /Hammar |
|
|
Jag har iofs inte anslutit just en backkamera, utan en PC med videoutgång... Har kopplat enligt Länk Vad är funktionen på pin 4,5,6 och 15 i den blå kontakten? Hammar; min "videofartspärr" är deaktiverad, vilket gör att även remotevideokanalen är tillgänglig under färd. Funkar finfint. Mvh. /Kjell |
|
|
Vafaen, mitt kopplingsschema med utgångar eju helt annorlunda... Dags att prova detta oxå då. Tack Kjell, återkommer.... Kan svara på hammars fråga iaf, När man jordar stift 17 tar den "override" på vad än skärmen gör och visar vad som kommer in på 13/14. Eller SKA göra iaf, inte lyckats än. 4,5,6 och 15 på den vita kontakten är ju Video/Audio in, funkar bara om man väljer AV i TV mode, min spärr är oxå väck, så det funkar under färd. |
|
|
Detta schema gick jag efter: Länk Enligt det så går ju har ju 13/14 på den blå kontakten annan/ingen funktion. |
|
|
Har nu testat lite mer, inga resultat... Kjell, Är det en sån här videomodul du har? Länk |
|
|
Det förrförra inlägget från imorse kan ju alla bortse från, hade tydligen inte vaknat och tittat på Schemat nog. Men fortfarande ingen funktion för mig. Fortsätter dock... |
|
|
Hej BMWGUS, Din videomodul ser iallafall ut som min, men jag kan inte garantera att produktnumren är identiska då jag inte har varit ute och läst av prodnumret i min bil. Men då vi har samma årsmodell känns det rätt troligt att våra videomoduler borde funka identiskt. I övrigt kan jag inte komma på några mer tips egentligen. När jag testade detta funkade det rakt av för mig utan problem, så jag har inte direkt haft anledning att sätta mig djupare in i funktionen och pinningen av videomodulen (ännu;)... Men jag är också lite nyfiken på svaren på Hammars frågor: hur kommer du att aktivera backkameran? Finns det någon signal/kabel som indikerar att backen är ilagd någonstans som man kan tjuva in sig på? Jag antar att du kommer att 15-mata (spänning på i "radioläget" och uppåt) kameran så att den alltid kommer att ha en videosignal aktiverad på videomodulens inkanal under färd? Mvh. /Kjell |
|
|
Skall försöka beskriva vad jag kommit fram till och tycker mig förstå, så blir jag gärna rättad om jag har fel. Jag har detta schema för pinout: Länk Anledningen till att man använder stift 13/14 som för övrigt än Reverse Camera är följande: Använder man de vanliga A/V-ingångarna (4, 5, 6 och 15) så måste man gå in och välja AV i TV-läge, då tar den in både bild och ljud från ovantående stift, inte speciellt bra då ljudkanalen in bara är Mono. Lösningen är Reverse Camera ingången, så vitt jag kan förstå funkar den såhär, när stift 17 jordas tar 13/14 "override" på skärmen, vad den än gör, dock fortsätter ljudet, radio, CD eller som i ditt fall Kjell, PC, som är istället för CD. Jag vill göra exakt som du Kjell, man kopplar ett relä till en backljuset, när jag lägger i backen jordas pinne 17 och bilden från min kamera på stift 13/14 visas. Problemet är bara att min videomodul inte reagerar överhuvudtaget när man jordar 17. Vore intressant att veta vad som händer för andra när den jordas om man inte har något annat inkopplat på 13/14, bilder borde väl vara helt svart eller blå. Kameran funkar utmärkt på Videoingången, har förresten fler kameror om någon är intresserad. Rätt a mig gärna om något av ovanstående inte stämmer, behöver all hjälp man kan få. Antar att BMW inte är till stor hjälp för att få reda på om något är skumt med videomodulen. Mvh Henrik |
|
|
Hur gick det för dig Henrik, löste det sig? Jag tänkte också prova att ansluta en backkamera idag, och då fick inte jag heller videobilden att växlas då jag jordade pin17! Funderar just nu på om det kan bero på att det måste finnas en aktiv videosignal på 13-14 pinnarna (är inte säker på att den jag har är OK, den har legat i labbet och jag tänkte leka lite med den... :-) Mvh. /Kjell |
|
|
Inget nytt, totalt dött... Har provat 2 st olika "backkameror" samt utgången från min digitalkamera, ingen skillnad. Har just sysselsatt mig med att byta ventilkåpspackningar och bromsskivor, dessutom för varmt att grejja i bagagen, skall ta ett ryck igen och se om jag kommer fram till något. Om någon får fram något resultat/lösning så hör gärna av er. |
|
|
Jag fick aldrig min kamera att funka, men när jag felsökte den visade det sig attt den var paj, så det var inte så konstigt. Vad jag ändå tyckte var konstigt var att inget hände när jag jordade pin17 även med trasig kamera, så jag testade att koppla loss både kamera & PC och kolla vad som händer om jag bara jordar pin17 - inget. Det verkar alltså som om videomodulen inte slår om om det inte finns signal på videopinnen. Testade sedan med att ansluta min portabla DVD spelare - det funkade inte heller! Hmm, drog mig då till minnes att jag när jag satte upp PC:n konfigurerade den för NTSC istället för PAL eftersom detta beskrivits ii någon webbsida jag kollat på. Har inte verifierat detta, men min tro är alltså nu att denna kanal kanske bara aktiveras om man har en NTSC kodad signal ansluten. Men lite konstigt är det isåfall, för min portabla DVD med PAL funkar utmärkt att ansluta till samma videomodul på AUX-ingången... Mvh. /Kjell |
|
|
Kanske kan vara så att de tidiga modulerna inte klarar av de ingångarna, att de inte har någon funktion? Det verkar som ni båda har bilar och moduler från 97, därav slutsatsen... Någon som har en nyare som har smma problem? Kan iofs. pröva själv eftersom jag köpte en ny för ett år sedan, men det är så struligt att lossa på kontakterna igen. ;-) /Hammar |
|
|
Darklight verkar ha fått tag på exakt den info som du nämner hammar, innan 98 ingen RV :( Lagom skoj, speciellt som ja dragit allt kablage... |
|
|
Än så länge har jag dock inte kunnat få den informationen bekräftad.. endast en person som provat med ett antal olika videomoduler och han kom fram till att -98 och framåt fungerade.. Sedan kan vi ju dra våra egna slutsatser när alla som har problem har årsmodeller mellan 95-97... |
|
|
Kolla här (ev. måste man vara medlem i yahoo groups) Länk Annars: "Hi Jase, I have tried some others tv tuners and found following: TV Tuner produced before 1998 have no input for revese camera. Newer TV Tuner goes in my 1995 car, but does not cooperate with MKI navigation computer." /M |
|
|
Felet är nog att ni förväxlat kontaktdonen. Signalen sak in på stift 13,skärmen på stift 14 bägge vit kontaktdon Override via stift 17 BLÅ KONTAKTDON. Koppla ett relä på backljuset + vit/gul kabel - brun kabel. jag slöt då stift 10 vit kontakt mot 17 blå kontakt fungerar perfekt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.