AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
513

Larm i 750

MX
40
MX
750i -92
En kanske lite löjlig fråga, men hur vet man om det sitter ett larm i bilen och hur aktiverar man larmet i så fall? Är det via fjärrkontrollen? Instruktionsboken är på tyska och man kan inte påstå att man är en klippa på det språket plus att man är nybörjare på "Baader Meynhof Wagen".

Bättre med en fisk i skogen än en katakomb i byxan!?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Du har väl ett originallarm som gå på när du vrider nyckeln ett extra snepp till höger när du låser dörren. Då ska det komma upp en röd lampa som lyser uppe vid fläkten som går mot framrutan. Om du har originalfjärrkontrollen så är det bara att trycka på knappen som är på sidan av de andra. De andra knapparna öppnar du och låser bilen med. Detta är om du har originallarmet alltså. Du kan ha andra larm också.

//Schnitzer
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Köp en ny instruktions bok på svenska i stället. Klart värt de 110:- som den kostar på BMW.
MX
40
MX
750i -92
OK, då skall jag testa det samt införskaffa mig en svensk instruktionsbok.
MX
40
MX
750i -92
Det fanns larm i bilen! Det är kul att hitta nya teknikprylar med ungefär 2 veckors mellanrum. Före larmet, fann jag med hjälp från forumet, att det även satt en bensinvärmare i bilen.

Bättre med en fisk i skogen än en katakomb i byxan!?
JAg har ett larm som man vrider ett extra snäpp åt höger när man låser. JAg har inte fått ngn fjärrkontroll till den. Är det ngn som vet om man kan fixa det och går den till centrallåset så att man slipper hålla på och böka med nyckeln varje gång man skall in eller ut ur bilen?

// Mathias
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag fick med en originalfjärrkontrollen till min 750i. Den går till centrallåset. Du kan också sätta på originallarmet med den, ta upp elhissarna och stänga takluckan. Om du inte har någon till din bil så kanske BMW kan fixa det på något sett.

//Schnitzer
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Mathias G !
Titta först om du har ir-motagaren och modulen till ir-styrningen. Har ingen aning om orginal larmet lev. utan, men kanske bäst att kolla eftersom en komplett nyckel med ir-sändare kostar 1945:-. Något annat säger mig dock att man kanske kan köpa en från skroten ? Eftersom att ir-sändaren skall initieras enl. en speciell procedur före det att den fungerar (finns beskr.i instr.boken), så verkar det som att det finns en tvåvägs komunikation mellan sändare motagare. Detta skulle då betyda att de inte är individuella från början utan att de blir det efter "synknings proceduren". Bara en ren hypotes från mig, någon annan kanske vet ? Placeringen på modulen som sitter under baksätet hittar du på ^pasi^´s skiss här : Länk
(den omarkerade till vä. om nr.19)
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
hur gick det med "fjärrkontrollen" hittade du någon?
Är själv utan den men jag har den lilla blinkande lampan på instrumentpanelen. Men det kanske alla har?

mvh: mr_majzoo, BMW 750iAL -90
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nej ! Jag är fortfarande på jakt efter en. Skroten
vägar att sälja en lös nyckel utan bara ett komplett tändningslås. För de skall de ha 2000:-. Ny på BMW kostar ca 1900:- (utan funktionsgaranti) Har testat med en IR-nyckel från en E34-94 utan att får deta att funka. Det kan ju vara olika larmmoduler och det har jag inte kollat än. Nyckeln är dock utseendemässigt lik. Har iof. inte något jätte behov att det skall fungera just nu eftersom jag låser med Cargard fjärren (immobilizer)
Blinkar din diod vid aktivering ? Enl. vad jag vet så är detta en indikering på att något är knas i larmslingan.
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Jag har både Carguard 950 + inbyggt larm i min.
Om jag låser med BMW fjärr + diebstahl (eller vrider nyckeln 2 steg åt höger) så blinkar lampan i mitten av instrumenpanelen = aktiverat. Nu använder jag oftast bara Carguard fjärren istället och DEN indikatorn blinkar (med ena dioden) om larmslingan är bruten. Den ska vara svart innan man aktiverar och börjar blinka (med båda dioderna) efter aktivering.

// CLiFF

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nu har jag lyckats att komma över en fjärrkontroll av fällknivsmodellen. Den finns fö. avbildad på mekartips (Länk. Är det just den typ av fjärrkontroll som passar tex. en 740 tillverkad i maj 92? Lite osäker eftersom den inte verkar att svara på initieringen. Har kollat att den sänder ut IR-ljus, så den biten är det inget fel på. Skall den röda dioden blinka när man trycker på någon av knapparna ? Ser endast att det blinkar lite svagt rött inne i fjärren då jag trycker på någon av knapparna. Är det både en sändare och mottagare intergrerade i larmdioden mitt på instrumentpanelen eftersom fjärren skall rikatas mot den ? Trodde endast att de var den lilla mörkröda sensorn som sitter i taket bredvid tacklucksknappen som var aktiv. Skall testa med att byta batterierna imorgon och se vart det leder. Skulle vara intressant att veta vilken typ av fjärr Ni har till Era E32:or. Kan ju vara så att jag sitter och försöker helt i onödan med den modellen som jag har ;(

Mvh.Patric
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Jag har exakt en sådan fällknivsnyckel som du beskriver och min 730 är från 08/92, så det finns ju god chans att det ska kunna fungera. Dock fungerade inte min nyckel sist jag provade den, men det kanske var för dåliga batterier, jag använder ju bara CarGuard larmet nuförtiden. Lycka till!

// CLiFF
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Tack CLiFF !
Då har jag inte fått fel fjärrkontroll. Blinkar din diod när du trycker på någon av knapparna ?

Mvh.Patric
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
PJ, vad fick du tag på denna fjärrnyckeln? Köpte du den begagnad? En ny kostade c:a 2000 kr hos BMW när jag kollade, lite dyrt tycker jag, eller är jag bara snål?

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Per Edvinsson i Vara har några till salu. Pris ca 250:-.Jag skall byta batterierna i min till kvällen så får vi se om det är där skon klämmer.

Länk

Mvh.Patric
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Tack för tipset PJ, jag skall prova att ringa honom direkt i morgon.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Så där ja. Med nya batterier blev allt mycket bättre. Lycka till J.L !

Mvh.Patric
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.