|
|
|
|---|---|
|
Hej! Besiktigade min bil för ngn vecka sedan och fick en 2:a på att högra parkeringsbromsen inte fungerade! När jag idag höjde upp bilen och spände handbromsen så var däcket "hyfsat" låst. Och drog man åt handbromsen rejält så satt däcket bra! Men då e frågan, Vad e felet? Förmodligen vajern eller? Det kan väl knappast vara ngt annat? Hur spänner man vajern isåfall? Tacksam för svar! Mvh Johan | |
|
Handbromsen ska hyfsat jämnt på bägge sidor också. Dra i handbromsen och lägg i backen så känner du om bilen reser sig lika mycket på båda sidor. Kan vara det som är felet. ///Martin |
|
|
MARTIN: Okej! Jag kände att ena hjulet inte var lika hårt spänt som det andra så varför jag fick en tvåa godkänner jag! Men kan det vara något annat än vajern? Vet du hur man spänner handbromsen? |
|
|
Vad är det för bil (Uppdatera din profil!) ? Är det trummor eller skivor bak? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har bara justerat på E30 med trummor bak och där justerar man genom ett av hålen till hjulbultarna. Vet inte om det är likadant med skivor. Vet inte vad du har heller iof. ///Martin |
|
|
MartinGotland: E30 med trummor bak är självjusterande... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw: Jo tills en kväll när det skramlade till och justeringen ramlade bort... sen fick man justera själv... :P Men om handbromsen tar ojämnt så funkar ju inte självjusteringen eller?? ///Martin |
|
|
Det är en 318 Baur Cab från -84. |
|
|
MartinGotland: Handbroms och färdbroms är på samma backar, så då tappade du justeringsfunktionen även på färdbromsen. Och då brukar man laga den, om man är rädd om sig och sina medtrafikanter. Det räcker att justera wiren på bilar med trumbromsar. Ljungan: Jag antar det är trummor på den, rätt? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Jo, det ska vara trummor! Så hur ska jag nu göra för att spänna wiren? =) | |
|
Erikw: Nu är vi offtopic men ändå. Det var ju därför jag fick justera den själv med jämna mellanrum. Fast allt följde med som nytt när jag bytte backar och trummor om jag inte minns fel. Så nytt blev det... och den går fortfarande... Men om då justeringen fungerar på Ljungans bil så är det väl inget annat än att skruva på muttrarna under handbromsspaken eller?? ///Martin |
|
|
Trampa hårt på bromsen med motorn igång, så att bromsbackarnas självjustering eventuellt hoppar fram ett hack. Lyft båda hjulen bak, bakaxelbryggan är en bra lyftpunkt. Se till att inte bilen kan ramla ner, använd gärna pallbockar. Lossa damasken runt handbromsen. Drag åt spaken fem hack. Spänn muttrarna till wiren tills hjulen precis går att vrida runt för hand. Viktigt att de går lika trögt. Återmontera damasken och sänk bilen. Klart! Så här gör man på bilar med skivor, förfarande är ganska likt frånsett att man även måste justera vid hjulen: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Okej! Så man gör på samma sätt med trummor förutom att man måste justera vid hjulen också?! Tack för all hjälp! Vi får se hur det går imorgon! Mvh Johan |
|
|
Det finns inget krav på jämnheten när det gäller parkeringsbromsen. Kravet är att det ska finnas bromsverkan på båda hjulen, och att den totala bromskraften motsvarar minst 16% av bilens totalvikt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
kontrollera självjusteringen , har varit med om att den kärvar. Har för mig att det var den delen som ligger mot kuggarna som hoppat ur sitt läge , så ingen justering kunde ske . Satte tillbaka den,gjorde rent med stolborste och smörjde lite. sen funerade det fiiiint. (efter att jag dragit åt handbromsen några gånger) mvh: rauski Äntligen BMW :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.