AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
866

Någon som har koll på ET på fälgar?

Hej
har en bmw E34 och nu har jag fått tag i några 17" fälgar från en z3:a med ET 41 fram och ET 8 bak.
nån som vet om skulle kunna passa på min bil? eller måste jag köpa spacerplattor fram?
mina 17 tummare jag har på bilen nu har ET13 och det är rätt så fullt utåt. Nån som vet hur man kan räkna ut det eller skulle kunna räkna ut det åt mig. :)

Tack på förhand
glömde skriva att det va Z3m fälgar om det har nån betydelse. :)
ingen som har nån aning?
De
27
Denk
530i -94
Tror de ska vara ca: 20et runt om på en e34 Länk där står de mesta
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Z3 har "samma" ET som 5-serierna bak och "samma" som 3-serierna fram.

De 8,5x17-tummare (Hartge bl a)som jag haft på E32 och E34 har haft omkring ET13-ET15 har jag för mig (tot 14mm spårviddsändring).

///Magnus
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Och max man får ändra (om de kollar på sbp) är 15mm, alltså minska et med max 12,5mm per sida.

Har de samma bak? Om de har et 8 så ska de väl inte passa? eller isåfall super precis. Jag har et13 runt om (17x8.5"), men kör man med original så är det et20, 10" bakfälgar brukar ha runt 15-20 i et.

//Simon
Bmw-magnus: så du tror att om jag bara skaffar spacerplattor fram på min bil ås skulle det funka.
Men som jag skrev i början så va ET8 bak.
och det vet ja inte hur det går eftersom att jag har ET13 på mina fälgar nu och som det är nu kan jag inte bredda nått mera utåt eftersom att bilen är så låg.
Men dom kanske breddar mer innåt? ha suttit å klurat på det där men ju mer ja klurar desto dummare blir man. ;D
Men så du vet med säkerhet att det ska gå köra med dom bak?
för fram blire ju bara och köpa spacerplattor typ 20mm eller nått.

/bmw raggarn från norrland
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Stoppar du 18mm spacer fram så får du et13, alltså avståndet mellan fälgens mitt och anläggningsytan minskar.

Har du et8 bak så breddar det mer utåt än et13, hela 5mm mer per sida än du har nu!

//Simon
okej. jamen det hördes ju bra det.
ajaj, tro inte ja kan bredda ut 5mm per sida bak utan att höja bilen.
men ET är hur mycket det breddar utåt då. eller?
vad heter det om man vill veta vad det breddar innåt då?
visst finns det ET + och - med?

/Jonny
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nej, et är måttet mätt i millimeter från anläggningsytan till fälgens mitt, uppifrån sett alltså.

Men man kan säga att lägre et än std. så breddar hjulen mera utåt. Om du kollar på formen hur t.ex ekrarna är vinklade mellan en 3 serien fälg och en 5 serien fälg så förstår du mera.

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.