|
|
|
|---|---|
Rette |
Var och köpte mig en 86as 323a för nån dag sen och den hade lite hög tomgång när jag testade starta upp den för första gången men det visade sig bara vara gasvajern som hade blivit vajsing .. Det fixade sig och jag tog mig hem utan några som helst problem! Det följde med ett öppet konofilter så jag tänkte att jag skulle smälla dit det, dock efter jag gjort det så fick den en mycket skum tomgång när den var kall. Den varvar upp till ca 2.500 för att sedan efter typ 1 sec gå ner till ca 2000 och sedan upp igen till 2.500 och så håller den på så tills den blir varm och då ligger den bara på stadiga 2.500. Har kollat så att det inte är någon slang som läker eller att den inte drar tjuvluft någonstans (använde startgas) Jag undrar om någon har något tips på vad jag ska hitta på? Jag har hört att det ska finnas nån ventil på undersidan av motorn som det går en slang till som man ska klämma åt och kolla timgången m.m. ? Stämmer det ? Finns det andra tips? Tacksam för svar! Mvh Fredrik |
svintoleffe |
På 323 kan man ställa tomgången själv, det sitter et litet hål mot torepd väggen, som det sitter en skruv i, där ställerdu tomgången. Länk Bimmern MVH Leffe |
Rette |
Jo jag vet men där har jag redan varit och testat skruva, men även när den är inne max och jag har dragit vajern på minsta möjliga gaspådrag så är det ändå en tomgång på ca 2.500 |
|
köpte en bil en gång som hade hemskt hög tomgång... ställde tillslut om tändning och vips så var tomgången "mer normal" bara en tanke!!! "ALLT ÄR INTE PÅ RIKTIGT" |
|
|
När tillsatsluftsliden går sönder kan det bli såhär. Hände på min 323i. När Motorn är kall styrs extra luft in till insuget via denna. När motorn blir varmare stryps den extra lufttillförseln. På min gick den sönder och släppte konstant igenom extraluft. Den kostar ca. 1000kr ny. Köpte dock en begagnad för 300kr. Behöver dock inte vara samma fel på din. Mvh Carl. Bilen: Länk |
|
Rette |
Jo jag har fått mycket tips ang tillsatsluftsventilen och jag tror jag ska pröva byta den, dock orkar jag inte köpa en ny utan jag får hitta en beg. Om man ska fara på skroten och leta brukar dom vara i dåligt skick? Finns det massa gummi i dom som kan torka ihop eller något liknande? Mvh Fredrik |
|
Vet inte om det är så mycket gummi i dem. Men den jag köpte min tillsatsluftslid av berättade att de lätt går sönder om de torkar. Om du lägger den i kokande vatten så kan du testa om den är trasig eller ej. Bilen: Länk |
|
Rette |
jaha okej Hur skulle man kunna kolla om den är sönder genom att lägga den i kokande vatten? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.