AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.450

"Däckfläck" på beige läderklädsel ...

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Någon osmart människa har förvarat däck i baksätet på min bil - utan att täcka över allt läder. Följden är att gummit har legat an mot en liten del av lädret och det har blivit en ful fläck. Till råga på allt är lädret beigefärgat. Jag har sökt en del på forumet och det verkar som att BMW:s egna rengöringsmedel är en höjdare. Har ännu inte provat detta. Tänkte dock höra mig för om någon annan har erfarenhet av "däckmärkesproblemet" - och hur man då angriper det?
bustorp
Är det på lädret på baksätet eller på baksidan av framstolen?
Där tror jag inte att det är läder utan att du kan göra rent med typ Alfanol HD Grön(finns på Mekonomen) utspätt 1:30 utan att det skadar.

Spraya på, låt det verka 30 sek. o gno/torka av med fuktad trasa. Det brukar funka med det även på dörrklädseln som man alltid slår i med skon när man stiger in/ur bilen, du vet.
Alfanol HD Grön är utmärkt till ex. gummimattor o lite tuffare rengöring. Spraya på, låt verka ev. skura o skölj av. Låt det bara inte torka in någonstans, då är det inte att leka med.
Det finns även HD Röd men förväxla inte dessa två!!

Är det på läder så får du vara försiktigare o använda anpassat läderrengöringsmedel. Räkna med att det tar lite tid att gno men till slut så brukar det funka.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Nej, det är faktiskt på lädret. Tyvärr. Närmare bestämt på den del av sittdynan i baksätet som är precis vid in/utsteg. Har du möjligen tips på ett starkt läderrengöringsmedel?

Tack annars för tips om Alfanol. Jag skall prova det på ett ställe som jag har haft problem med.
bustorp
Eftersom det är på en så pass synlig del så vill jag inte rekommendera något annat än riktigt läderrengöringsmedel som du förstår. Skulle det gå fel så vill jag inte stå för förslaget ens.
Jag vill gärna se det innan jag kan ge ett råd i s f.

bustorp
Mild tvållösning rekommenderar många men det tror jag inte biter på detta.......

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ok, tillbaka till plan A ...

Tack!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Min kompis fick "buffertfett" svart äcklig sörja från ett lok (lokförare) på sin förarstol en passat, med ljusbrunt skinn mocka, en sadelmakare rådde honom att använda startgas för att få bort fläcken vilket funkade helt ok och lämnade inget spår efter sig.
Om det funkar i ditt fall är svårt att säga då det inte är fett som sitter i klädseln.

///MVH Hasso
Länk
betriebsanleitung3
Jag provade alla möjliga läderrengöringsmedel på en beige skinninredning, det enda som hjälpte var Grönsåpa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.