|
|
|
|---|---|
|
hej.. jag ska byta motor i min 520 -88 till en m20b25.. nu tänkte jag fråga vilka skilnader men kan se på utsidan på dessa två motorer? hur stor risk det är att SBP ser detta byte? och vad som behöver göras för att typa om den till en 525? jag har frågat runt lite grand men inte fått något tvärsäkert svar på om jag måste byta lmm och styrboxen. har sökt på detta och funnit vissa saker som jag har haft nytta av, men jag är väldigt tacksam för konkreta svar på dessa frågor.. | |
|
Det enda som skiljer är att 525 har större spjälhus och insugsslang mellan lmm och spjälhus det verkar funka med 520 lmm och styrbox men jag böt till 525ans eftersom jag fick med dom |
|
|
Utöver det som Lotus omega skrev, så är respektive motors cylinderdimension instansad på motorblockets vänstra sida intill oljestickans rör: 80mm för 520 motorn och 84mm för 525 motorn. Minimal risk att SBP ser denna skillnad på insugsrörens grovlek och cylinderdimensions instansningen. Däremot kanske besiktningsmannen tycker att det är en väl så pigg & rask 520... Detta med med tanke på kombinationen starkare motor från 525 och den lägre utväxlingen på växellåda och slutväxel som det är på 520. |
|
| har tänkt byta till 525 bak klump för att få ner varven lite tycker den varvar lite väl mycket på 5 växel men pigg är den:) | |
|
lotus omega: ok.. vad varvar den i typ 110 då? |
|
|
alias: E34 520 årsm 1988 manuell med standard slutväxel (utväxling 4,44) varvar ca 3100rpm i 110km/h och 4000rpm i 140km/h. Ganska saftigt med andra ord. Jag hade som Lotus Omega samma planer på att byta till 525 slutväxeln (3,73 i utväxling), men insåg att det skulle kräva byte av i princip hela bakvagnen - inget "bolt-on" alltså. Se själv skillnaderna på resp. modell: Länk och Länk. Dessutom har 525 grövre kardanstång, men iof så går det nog bara att flytta över medbringaren till ingående axel på slutväxeln från 520:n till 525:an och behålla ordinarie kardanstång, men i alla fall. Känns som ett jättejobb totalt sett. Får nog fortsätta leva med högvarv, och i stället glädjas åt kvickheten vid start och framförallt vid 90-120km/h intervallet stället. Ja,ja, allt är ju relativt, men en 520 med 525 motor går ändå rätt hyftsat med tanke på motorstorlek och ålder. |
|
|
ok..ganska mycket jobb att byta bakaxeln med andra ord.. får väll prova ett tag..så får vi se hur det blir.. fick hem motorn idag..men jag kan inte byta den förns om en månad..va lång tid det känns som. |
|
| Nu vet jag inte vilken motor du har köpt, men passa på och plocka lös toppen och lämna in den på portning samt generell översyn, ger en hel del för pengarna. | |
| min hastighets mätare flippar lite kan gå 240 blås då man ligger runt 100 helt plötsligt, men vid 110 så varvar min ca 3500v om nu varvräknaren stämmer då drar den 0,9l mil | |
|
Tycker att 3500rpm vid 110 låter lite högt, min e34 520-88 varvar som följer på 5:ans växel: 1250rpm - 50km/h 1500rpm - 60km/h 2100rpm - 80km/h 2500rpm - 90km/h 2800rpm - 100km/h 3100rpm - 110km/h 4000rpm - 140km/h |
|
| Skulle möjligtvis automalådan från m20b20 (gissar på att motorn till 520 heter så.) passa bolt on på en m20b25? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.