|
|
|
|---|---|
|
Har just tagit toppen av min 524td-91 pga att det blev för mycket tryck i expansionskärlet. Orsak=2:a cyl. läckte ut i kylkanalen. Nu till min fråga: När jag tittar på toppen och motorn så är kylkanalerna ovala ca 10*15mm. Men på toppackningen är hålen endast 4mm i diameter. En ganska rejäl strypning av vatten cirkulationen tycker jag. Som gjort för överhettad topp. Ska det vara så eller är packningen felaktig? Nu när jag ska beställa ny packning så tittade jag i motor nords katalog, och de har tre olika packningar till min motor. Så här står det: M21 1,55mm/1 hål 1,68mm/2 hål 1,87mm/3 hål Vad betyder 1-2-3 hål?? m30 i e30 | |
|
Hej det ska nog vara så, du ser ju på den nya packningen. dom tre hålen markerar tjocklecken på packningen för att man ska kunna beställa packningen innan man demonterat toppen,man ser dom tre hålen efter varan på sidan i fall det är tre hål vill säga.. |
|
|
stora hål i block och topp är endast av gjutningstekniska skäl, sanden måste kunna tas ut nånstans, hålen i packningen är bara där för att det inte ska bildas luftfickor i blocket. /Per |
|
|
Jevlar) Det var ett svar som jag tycker verkar stämma. De är alltså inte där för vattencirkulationens skull. Tack. m30 i e30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.