|
|
|
|---|---|
Niclas.S |
Tjena hej, har lite "problem" med spindelled eller kulleden beroende på vad ni säger. Kolla detta: Länk Nu ska den nya in i länkarmen med hjälp av någon sorts av inpressning. Funderar på hur jag ska pressa in den bara. Har fått en idé om att ta loss skruvstädet-stycket och med hjälp av två rör med rätta dimensioner att pressa ihop detta. Har ni några andra idéer eller erfarenheter??? Vill tillläga att ta loss länkarmen blir sista utvägen, om inte att byta ut hela skiten. Ingen som har några fräsha 51mm fjäderben till salu??? OO=00=OO |
parolof |
så brukar jag göra, naturligtvis lättare om du kan ta lös länkarmen, men ett saftigt skruvstycke fixar biffen |
|
Lycka till........ Du fick ju loss den gamla iaf. (Nä, skoja bara) Brukar vara svårt utan särskilda pressverktyg. Fick själv byta "hela skiten". Hoppas de funkar för dig. |
|
Niclas.S |
Tack så mycket :), kan behövas :S OO=00=OO |
|
när jag skall byta sådant som behöver pressas så tar jag av hela länkarmen/armarna och går med dom och dom nya lederna till en liten maskinverkstad som pysslar med jordbruksmaskiner...han brukar ta 50 kr / led, tar ca 10-15 minuter...perfekt! :) har du inte möjlighet att göra på något liknande sätt så blir det tyvärr svårt :( du har kanske ngn mack med verkstad i närheten ? har dom bara en press vilket dom brukar ha, så tar det ingen tid alls för dom att fixa det... MVH Johan K |
|
|
Jag byggde på en bygel på en garagedomkraft när jag skulle demontera och mont. spindelbulten på min. Länkarmen var lös men det var krångligt nog ändå. Det gick åt ca 4 ton att pressa isär och 3 ton att pressa i. Mycket pyssel med distansringar på varandra blev det. Domkraften blev sig inte lik efteråt heller. Alltså är det nog bäst som sas ovan att ta armen till någon verkstad med press. Nisse |
|
|
gick till en mekaniker jag känner med mina 2 bärarmar från min 318 och pressade i 4 nya spindelleder han tog 100kr gick på 10min och han använde då en verkstadspress och det behövdes ordentligt med kraft.... du sparar mycket tid och svordomar på att söka upp nån som gör det åt dig.... Mvh Andreas |
|
Niclas.S |
Hehe tack för allt men tro det eller ej har just pressat i de båda spindellederna nu. Fy fan verksadspress när man har finnemuskler :) Länk Så blev det efter lite slit med ett skruvstäd, en domkraft, en STOR skiftnyckel, ett rör, en 36mm 3/8-hylsa, ett gammalt lager och en slägghammare. Gick faktiskt ganska smidigt :) Länkarmarna satt på plats. Tack så mycket. OO=00=OO |
Niclas.S |
Ja just de, lite Biltema hjullagerfett också! :) OO=00=OO |
|
men du, den vänstra armen är ju en styrled och ingen länkarm! har du lyckats pressa ner en spindelled i styrleden så grattis! :) MVH Johan K |
|
|
Bmw har ett specialverktyg till detta. Åk och snacka lite med verkmästaren. Och se om du inte kan få låna hem det över natten. Så gjorde jag en gång. Annars är det ju inte alltför dyrt att lämna in för att göra detta skitjobb Livet är för kort för att köra diesel!!! |
|
Lundqvisten |
Niclas.S: Hoppas att du monterade den nya högra spindelleden enligt markeringen? Finns ett litet streck/hack på både länkarmen samt spindelleden, dessa skall stå mitt för varandra, annars rör sig leden åt fel håll. (Många som gör fel med detta) |
Niclas.S |
BMWFreaken: Tack, det var riktigt svettigt :) Lundqvisten: Jag fick en artad chockattak när du sa det. Fan blev ju skrämd men kom på att jag kollade de när jag hade sönder de gamla. De nya, som tur är, är ledade lika mycket åt alla håll. OO=00=OO |
|
Mina nya var också utan märkning och ledade exakt lika... Har du också köpt dina på bilbuttrix? Mvh Andreas |
|
Niclas.S |
Inga komentarer :) OO=00=OO |
|
Syns förövrigt på det genomskinliga gummit:) man kan ju undra varför dom gjort det så? Mvh Andreas |
|
Niclas.S |
?? Jaså ?? köpte från mekonomen en gång och då var det genomskinligt då också... dom slipper väl göra dom svarta :) OO=00=OO |
|
Aha,så dom fuskar också,skulle inte tro att en originaldel skulle se ut så...men jaja det syns ju inte så väl:) Mvh Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.