|
|
|
|---|---|
|
Fick hem nya bmwmagasin igår, som jag läst igenom idag. Började läsa om M6:an där BMW:s tekniker lagt otroligt mycket energi på att få en vass motor med bla ett elektroniskt gasspjäll till varje cylinder. En otroligt responssnabb 7 växlad SMG-låda, areodynamik i flygklass. osv osv.. en superbil helt enkelt. Det jag inte kan förstå är bara hur man med sina 1785 kilos tomvikt kan kalla M6:an för lättviktbygge? Och man poängterar att man sparat HELA 11kilo (!) på att göra taket i kolfiberförstärkt plast, likaså stötfångarbärarna och en bakruta i tunt glas.. 11 kilo på en 1785 kilo tung bil... måste säga att jag förstår inte vitsen i det. Visst, taket och bakrutan sitter högt upp och stötfångarna långt ut ifrån centrum på bilen, men ändå. Om man nu satsar på att göra snabba och stabila bilar som ska ta sig runt ringen på noll och ingen tid (överdrift där, jag vet) , varför bygger man då så otroligt tunga bilar? Titta tex på den nya Maserati MC12, Länk med något högre litereffekt än vad BMW:n har, endast 6 vxl låda och med en vikt i E30 klass på 1335kilo gör den 0-100 på 3.8sek (BMW:n på 4.6) och 0-200 på 9.9 sek. Visserligen kommer maseratin endast att tillverkas i 50 ex för ca: 6.4 miljoner. Men prestandan anser jag vara i en helt annan klass jämfört med bmw:n (kanske dumt att jämför med maserati iofs). Vill bara höra egentligen vad andra tycker om dessa tunga sportvagnar, som ska vara så väldigt lätta i sin klass. Det som jag inte förstår är vad det är som väger så tungt i dagens bilar med denna aluminiumfrossa som idag försigår hos biltillverkarna... Diesel-räsern /Rickard | |
Evol-79 |
Håller med om att den väger mycket, men jämför man med tänkbara konkurrenter typ Ferrari 575 á 1710kg och 996 turbo á 1665kg så är det ingen extrem övervikt. Kan tänka mig att en del av de kilona sitter i lite extra komfort (och elektronik) jämfört med dem jag nyss nämnde. Vet dock inte hur bra komfort det är i Ferrarin men porschens är bra men troligtvis inte lika bra som M6:ans. |
|
Har för mig att som föregående talare att elektroniken väger hur mycket som helst. läste att på 80 tals volvo var det typ några hundra meter kabel och på deras nya var det flera tusen meter kabel. Är nog samma sak på BMW bilar:=) "ALLT ÄR INTE PÅ RIKTIGT" |
|
| 6-serien är oavsett M eller inte en GT-vagn och då är det viktigaste inte att vara snabb runt banan utan att åka skönt, snabbt och otroligt vackert ned till tex Monaco på en liten weekend-semester. Sen så gör BMW inte supersportbilar, utan alla BMW:s ska gå att använda året runt med bibehållen komfort och säkerhet. | |
V12 LeMans |
Jag ser fram emot den dag , då BMW kommer med prestanda bil med tjänstevikt som ligger närmare 1200 -1300 kg än 1800 kg och med en trevlig maskin med 400+ hästar . Jag kan leva utan de flesta bekvämligheterna som t ex elman. stolar och liknande . |
|
V12 LeMans: Nya E90 M3 borde passa in ganska perfekt inom dina referensramar! Mina med... :) //Chrille |
|
|
V12 LeMans, dom är ju ganska nära ändå. 360hk/1385kg med M3 CSL'en. Men visst vore det häftigt med 400+! // Pantzare |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.