AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.818

S40 T4 steg 2 VS Bmw M5 -90

Sida 1 av 2
Visa användare
80
TiazBoy
Bmw 540ia -01
Audi a4 -96
Bmw 520D -11
Hej vem är först över mållinjen??
Streetrace och bana hoppas att bmw:n tar båda 2
MVH Mathias

Tiaz
Da
80
Darky
M5 3.8 -92
Steg 2? Är det chip och avgass eller? En chippad T4 har inte jalle mot en M5a iaf inte rakt fram! Har svårt att tro att den skulle hänga med i kurvorna också är dock inte så säker?

Mvh Martin
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ännu en diskussion som kan bli 100 sidor lång ;)

T4 ska inte ha en susning på så kort bana som 201 m.
hejja hejja

Visa användare
80
TiazBoy
Bmw 540ia -01
Audi a4 -96
Bmw 520D -11
bra grabbar då kör ja irfån polarn hehe han är ju envist inne på volvo kan inte lura ut honom från träsket ;)

Tiaz
M3-Mackan
Omöjligt att säga "vem som drar vem" Är det något så när likvärdiga bilar effektmässigt handlar det om vem som spakar. Enda sättet att ta reda på vem som är snabbast är att dra ut och testa mot någon. Sen kan man dra slutsatser och ställa frågor ;)

-Mackan-
Volvon är djävulskt snabb rakt fram, det är en sak som är säker. På bana lär dock M5an vara snabbare.
Jo
47
Johnalbin
535i (e34)-88
0-100 tror jag inte M-5 har nån chans detta eftersom t4 har en turbo och är lättare. min bror har en t4 och hans kompis har en M5 de har dragit många gånger med samma resultat. t4 piskar m5 e34 3,8 upp till ca 130 sen har inte t4 en chans då sticker den som bara den. sen hänger det en del på förarna min bror är yrkeschafför och den andra är bmw mekaniker men det kanske inte påvärkar körkunskaperna
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nu blir jag en smula fundersam här....

Är det alltså en Volvo T4 steg 2 vi snackar om, mot en BMW M5 3,6 315 Hk?

Ja, jag vet ju inte riktigt vilken effekt det kan bli i en T4 med steg 2, men det låter en smula osannolikt att den skulle bli "djävulskt snabb".

En BMW M5 3,6 bör utan större mödor kunna landa på 0-100 på ca 6,3-6,6 s

Johan här ovan menar om jag förstår det rätt, att en 3,8 M5 på 340 Hk får däng av en T4 upp till ca. 130 kmh. Menar man från stillastående då? Det betvivlar jag ju starkt då en 3,8 kan landa på ca. 5,7-6,2 s för 0-100. Jag vill gärna se den kille som får en T4 med steg 2 att klippa 0-100 på nedåt 6 s blankt. Jag skulle bli förvånad om man ens kommer under 6,5 s.....

Pust! Orkar egentligen inte lägga mig i en vs tråd
igen då dom bara leder till en massa skitsnack.

Men jag kom precis att tänka på ett antal år sedan
då min Kompis som har en M3 e30, blev tillfrågad
av en som hade en T4 ngt vässad, minns inte hur mkt
det var i t4an men det var väl ngt av de första stegen,
dvs inget monstertrim. Iaf så åkte dom ut efter motorvägen och drog mellan 2 avfarter ca 1km med rullande start.
Det roliga var att den här T4 ägaren och min kompis
blev lika förvånade båda två eftersom M3an vann.

Det här var ngn gång för 5-6år sedan tror jag så
T4an var en tidig modell och kanske inte gick så bra som dom senare. Men hursomhellst så blev vi förvånade då
T4a var en rätt ny bil då och vi alla trodde den skulle
vinna enkelt.

Sen vet ju dom flesta att en M3 e30 inte har en suck mot
en M5 3.8, så det behövs ju några steg på T4 skulle jag tro
innan den kan vinna.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Enligt BSR så får en S40 T4 fas1 241 hk med deras steg 2. Acclerationen förbättras enligt deras tester med omkring 15%. Om även 0-100 skulle sänkas med 15% så skulle det ge en tid på omkring 6,3 s efter trim.

Ser man till statistiken på förra årets blackrace så är det hugget som stucket. T4:orna ligger på 9-10,6 på 201m. Med en hastighet runt 120 km/h. M5:orna ligger på i snitt runt mitten 9:or, oxå med en slutfart på runt 120 km/h.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
LexCom.

Intressant info det där.

Fast vi vet ju inte riktigt vilka trimsteg det var på resp. T4 i BR-statistiken. Men man kan anta att M5:orna var original i de flesta fallen, ja förutom ev. "brölpipa" och extra glest "melitta" kanske.... ;-)

I praktiken så torde det vara lättare att braka iväg skapligt anständigt med en M5 gång på gång än med en T4 med tanke på den senares framkrafs. Vilket borde betyda att en 3,6 oftare vinner över en T4 på 0-100 även om T4:an kan vara lite tuff när man får till en kalasstart, men det brukar man inte få varje gång om man säger så.... :-)

Om några år kommer vi betrakta en S40 T4 som vi gör med en 240 Turbo idag. En M5 3,8 kommer betraktas något annorlunda.... :-) Glöm inte det
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Birger: Så sant, så sant...... :)

//Schnitzer

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Dr Tinnitus:

Du har så rätt. Det kan lika järna vara steg 4 på dom snabbaste T4:orna. Den söligaste T4 körde på 10,6. Sedan var det ett glapp till några som låg strax över 10 sträcket. Och resterade bilar körde 9:or av olika slag.

Den snabbast M5:an körde 8,8 (kan ha varit en e39:a?). Sedan var det ett litet glapp upp till resten som körde 9:or av alla slag.

Kör man en M5 rätt så borde den vinna tycker jag. Men det är tydligen långt ifrån säkert...
Lex Com>> hehe.. ;) Den långsammaste tiden för T4 (10,666s) är min tid från ett race i Jordbro i höstas då det spöregnade... Hoppas kunna krypa ned kring eller strax under 10s vid torr vägbana. Trist att ligga sist i listan... :(

T4 -99
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
SotaM:

Okej, det förklarar saken. Du får bättra på din placering i år då ;)
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Polaren körde 9,4 med sin M5 315hk...Jag har kört både vässad t4 och original m5...M5:an har klar fördel i starten med bakhjulsdrft...Med samma chaufför i båda bilarna ska m5:an vinna...

Marcus Kylén
marcus@m-tec.se
www.m-tec.se
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Men som sagt så tycker jag det är löjligt att sitta framför datorn och spekulera på det. Ut och kör istället...Polarn var ruskigt nära att spöa en golf vr6 i helgen med sin sportluftfilter trimmade jetta 1,8 på 90hk... Det var precis innan mål vr6:an drog om...Säger en del om chaffisen....

Marcus Kylén
marcus@m-tec.se
www.m-tec.se
Visa användare
80
TiazBoy
Bmw 540ia -01
Audi a4 -96
Bmw 520D -11
Det hänger väldigt mycke på chaffören i helgen så körde ja ifrån en supra på 201m så bara det säger ju en del men polarn är rätt kaxig med sin s40 så ska bli inressant o se om jag kan ta honom på en 201m sträcka ;) Ska snart klämma i en ny kam i bilen o då har han verkligen ingen chans :)

Tiaz
Jo
47
Johnalbin
535i (e34)-88
Visst finns det undantag och jag trodde heller inte på min bror när han sa att ha drog M5:an eftersom jag själv näst in till hatar volvo men älskar BMW. jag vet i alla fall att min bror är duktig på att köra i med att han är yrkeschafför men vet inte hur duktig hans kompis är men han drog honom ett antal gånger men det är ju lättare att växa i höga hastigheter. därför kanske min bror van på låga hastigheter för han är duktig på att växla och hans kompis fullkomligt spöade honom när de kom upp i fart.

väldigt mkt hänger på förarna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.