|
|
|
|---|---|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Någon av dessa ska jag ha - snarast. Fast vilken? Vill gärna ha en Longversion men den är från -89 och har gått 29"mil. Vill även ha V8 men den är ingen iL - fast det klarar man sig nog utan tror jag. Satt bak i en trång 325 i veckan och vet hur frustrerande det är att inte ha plats bak, men en 7serie har kanske större utrymme från början oavsett iL än en 325 touring -97? 735iL: Länk 730 v8: Länk Hjälp mig nu autopower. Det lutar åt 730 -92an som det är nu. Känns även tryggare när de säljs från firma. |
|
Det är jättesvårt att säga vilket som är det bästa alternativet, men spontant känns det trist att 730:n helt saknar färddator. Dock är blå läderklädsel som sitter i 735:an "så där"... Det finns en mängd saker som talar för respektive bil och en hög saker som talar emot. V8:an har roligare vrid i mitt tycke, men R6:an räcker finfint. Skicket får avgöra, helt enkelt. Jag tycker du ska klämma, känna och rycka i båda bilarna och framförallt provköra dom, om du har möjlighet. En 3-serie är betydligt trängre bak än en 7-serie oavsett Lang eller inte, precis som du misstänker. 7-serien är rymlig på alla ledder, medan 3-serien är att betrakta som tämligen trång i alla avseenden. |
|
|
Tjenare! Det är iofs mer utrustning i 735:an men jag skulle satsa på 730. Jag har själv haft en sån. Samma årsmodell som "din" och ungefär samma utrustning. Det är härligt ljud i den lilla åttan och den stöter till ganska bra när man kör pjäxan i pannrummet. V8:an är en bättre och framförallt nyare motor än den gamla sexan, även om den är en väldigt bra maskin också. Der schönste Wagen von allem |
|
![]() 712 E38 750iL -00
Jag har möjlighet att provköra de båda och tänker nog göra det med. -92 är nyare än -89 såklart men jag vet inte om de hade uppgraderat bromsarna vid -91 som på 750? Nyare är kanske alltid bäst som det sägs. De sitter o trackar mig som f*n här på jobbet för att jag tjatar om vilken modell jag ska ha och vilken gubbil det verkligen är - men nån av dem blir det. Vill ha en skön glidare som rymmer ett par polare utan att det ska gnällas om hur trångt det är(har haft Micra som vi kört med 6 pers i). Ingen som känner till nånting om respektive firmor som säljer dem? Det finns ju 735or som är dubbelt så sunkiga utseendemässigt på blocket som firmor säljer för 39.000kr - dvs det dubbla. Om det är från firma borde det väl innebära att bilen är bes u a och funkar någorlunda bra? Man har väl vissa garantier när det är från en firma? Är tacksam för svar - har aldrig köpt fordon från firma tidigare. |
|
Jag hör att du har sakerna klara för dig....och hälsa dina polare att 7:an inte är en gubbil =) Jag är för tusan 20 så jag tycker det var ett litet påhopp haha.... Men satsa på 730 iaf.....och du har rätt som säger att den bilfirma måste lämn anån sorts garanti på en bil som den säljer, och oftast är de ju kollade innan försäljning. Jag kan inte konsumentköpslagen sådär bra men jag har för mig att man har minst en månads garanti från en bilfirma.....har jag fel så rätta mig. Der schönste Wagen von allem |
|
|
Båda bilarna känns billiga för att vara på bilfirma, speciellt 730, så håll ögona öppna. Provkör och köp den du gillar bäst och som känns fräschast. Ett frisk chassi är mycket värt på de här vagnarna för känslans skull så lyssna inte bara på motorn utan tänk också på hur bilen känns på vägen. Vad gäller garantier mm så utgå ifrån att du inte har nån alls förutom att bilen garanteras vara trafiksäker. Jag tror det kan bli svårt att få ut nått vid en ev. tvist i framtiden då man betalat 3-5% av bilens nypris. //Magnus |
|
![]() 712 E38 750iL -00
Hmmmm, vad kan vara värsta scenario för 730in? Den ser ju fin ut klart(liksom 735an) men för att vara så billig blir man ju skeptisk såklart, tack Magnus. Vad kan tänkas vara fel på den bilen? Hur kollar jag det? Har sökt en del här för att läsa om vanliga fel.... |
|
Att bilen är billig beror nog till största delen på att de är väldigt svårsålda. Jag har sett annonser som stått inne i över ett år. Tillslut måste man ju erkänna sig besegrad och sänka priset. Men man ska ju alltid kolla kammen på bilarna, speciellt 735:an. Brukar knacka som en tändkulemotor om de är slitna. Kolla även framvagn och bakaxel om du känner vibrationer eller missljud. Har de gått långt så bör man även titta lite på automatlådan. Testa kicka och se om den växlar mjukt och i rätt tid plus kolla så backen går i skonsamt. Der schönste Wagen von allem |
|
|
Om mätaställningen på 735:an är 299960 så är det risk för att mätaren stannat och att bilen gått längre! Att bilarna är billiga är ingen nackdel om de är rostfria! Mekaniska delar som kamaxeln är billigare att byta än vad svetsjobb brukar vara. Kolla t ex främre fästena för domkraften, så att de är i bra skick! Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
Tryggt på firma? Glöm det... De måste lämna en trafiksäkerhetsgaranti vilket innebär att om bilens bromsar är ok och väghållnigne något sådär så är det det hela. Rasar motorn efter 5 mil kommer de att lägga skulden på dig. Försök motbevisa det! |
|
|
Rent generellt är en 730i V8 1992 mer attraktiv än en 735ia från 1989, men när det gäller så gamla bilar så kan man inte avgöra vilken som är bäst utan att ha sett dom. Köp den som är finast och känns bäst, allt beror ju på hur bilen har varit skött tidigare. BMW CS #5139 |
|
|
Hur mycket benutrymme du får bak beror naturligtvis på hur lång du är, dvs hur långt bak du justerar förarstolen. Själv har jag stolen så långt bak som det går och då blir det rätt så trångt i en vanlig ia. Jag har haft flera e32:or, och en ial är betydligt rymligare bak. Sexan eller åttan spelar mindre roll. De har ungefär samma effekt och båda är bra motorer. Sexan kan ha problem med kammen och toppen är mycket känslig för varmkörning. Åttan har problem med att bultarna som håller oljepumpen gängar upp sig vilket måste kollas innan du kör med bilen. Har du otur lossnar hela paketet med följd att kamkedjan går och du får ett totalras. Bedöm också hur mycket utrustning du vill ha och vad varje bil har i den vägen. |
|
![]() 712 E38 750iL -00
Har preliminärt bestämt mig för 730n men skall kolla på 735an på vägen - är den bättre blir det den på hemvägen.... Ska ringa säljarna idag. Det där med bultarna i åttan - hur kollar jag det? Vad innebär egentligen färddatorn i 735an? Räknar den ut vad bilen slukar i bensin o mer eller hur funkar den? |
![]() 712 E38 750iL -00
liste: Hur kan du se att det sitter blå klädsel i 735an?? Jag ser det inte hur jag än kollar.... |
|
Man är väl slipad...! :D Nej, jag kollade på bytbil.com istället, där finns det fler bilder på båda bilarna. Trodde du kollat där också. Länk och Länk |
|
|
Du kollar under mekartips, där står det om bultarna i M60 motorn. Tror nästa också du kan hitta info om stora färddatorn där, själv anser jag den som ganska rolig att ha i bilen, speciellt då man går in i dess testläge och kolla batterispänning och förbrukning per timme och bilens verkliga hastighet mm. //Magnus |
|
| Du vet väl att försäkringen på 750in är dyrare än bilen ( i princip ) | |
|
maverick_750rr: Var nu litet försiktig, för dessa vagnar i riktigt bra skick kostar normalt sett bra mycket mer än 19K! Kolla NOGA! Hoppas allt går bra iaf., o lycka till med bilköpet :-) /Anders BMW - Das Steht Dir Gut! |
|
![]() 712 E38 750iL -00
Det fick bli såhär efter en massa telefonsamtal: Jag fyller 24 till sommaren så försäkringsbolagen tycker inte om mig - än! Det handlade om flera tusenlappar extra bara för att jag är 23 nu så jag funderar(inte bestämt) på att vänta tills augusti innan jag köper. Vad innebär ett M-test och hur tillförlitligt är det? Är det lönt att tänka på med så pass gamla bilar? Kostnad? Får se hur det blir, just NU är det inte direkt spännande att köpa - om man inte gillar att köra avställd bil...... |
|
M-testet är mig veterligen ett ypperligt sätt att testa tillförlitligheten på en bil. Jag tycker ett sånt test är motiverat på en sådan bil. Kostar inte ett sånt test ca 1500-2000? Men det är det ju värt tycker jag. De testar allt i bilen och skriver upp brister och sånt som behöver åtgärdas. Alltså allt från funktion på ac till spindelleder =) Der schönste Wagen von allem |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.