AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.923

Tråkigaste kommentaren på AUTOPOWER...

Sida 1 av 2
go
23
gordons
540IA -00
Fick just den enligt mig tråkigaste kommentaren här på Autopower i går kväll.
"Ämnet har diskuterats tidigare gör en sökning" Jag vill använda forumet till att just diskutera och ventilera och inte som en enda stor sökmotor. Kan alltid komma nya inlägg från nya medlemmar alt. gamla med ny erfarenhet/er. Önskar ett levande forum för alla med intresse, oavsett "nivå" på kunskap/er i ämnet.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Visst men kolla tex föjande trådar...

-Hej min AC funkar inte vad kan det vara

-Ska köpa en E39 vad ska jag tänka på

Det finns readan 10000 trådar redan som heter exakt så....
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Håller helt med Gordons.

Det finns vissa här på forumet som i stort sätt enbart svarar
med "Sök Inlägg"

Jag själv hade några frågor ang några tyska ord
för lite sedan och i ett av svaren hade personen i fråga
t.o.m letet reda på trådar där dessa ord fanns med.
Detta måste ju säkert tagit dubbelt så lång tid mot att bara
svara på frågan..

Mvh Jimmy
Tidigare trådar är ju oftast färdigdiskuterade = de har kommit fram till något.
Att skriva det tar nog någon timme, eller två.
Därför är det ju lite lättare att, som "erfaren" sökare, dra fram andra diskussioner och länka till dem. Ännu lättare är ju om sökaren ifråga har läst tråden sedan tidigare och kan "refer" till det = anser att den nya trådens fråga finns i den färdigdiskuterade tråden.

Näh, halleluja för sökning i gamla trådar!
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
I mitt fall var det inte speciellt avancerade svar
utan jag fråga vad ex Sprachsteuerung var för något
(röststyrning). Om man nu visste det så måste det
ju rimligtvis ha gått fortare att skriva det än att söka efter en sådan tråd och därefter länka, hur "erfaren" sökare man än är.

Mvh Jimmy
Och då är det ju ännu lättare för dig att hitta svaret! =)

Möjliga scenarion:
1. Du söker, och finner. Besvärar/förargar ingen!
2. Du söker, finner ingenting, skapar en tråd och ber om hjälp. Du får hjälp.
3. Du skapar en ny tråd med något ämne som redan är behandlat, folk blir besvärade/förargade.

Dock inte med någon stark betoning på "besvära/förarga".

Sen skulle det faktiskt inte förvåna mig om det redan finns en tråd som liknar denna! =)
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
alt. 2 fungerar tyvärr inte alltid, utan man står ofta utan hjälp ändå.

I de fall som det går fortare att svara på trådskaparens fråga än att skriva ut dessa " sök inlägg" med någon extra brasklapp med länkar hit å dit, ofta med trådar på mååånga sidor som man måste läsa febrilt, just för att få svar på riktigt enkla frågor.

klart sökfunktionen är bra, men herregud, om man ska vara så noga borde väl våra moderatorer rensa bort allt som det finns dubletter av då, sen kan vi kalla oss "autovista" istället
Men vad skulle man kunna göra åt alt. 2, om man inte får hjälp? Är det alls relevant i diskussionen..?
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
menade att det finns exempel där trådskaparen inte fått hjälp, och istället får svaret "sök" då han redan försökt. men ej hittar.

för övrigt: varför är det inte en sökmotor med "frisök" ? den hittar knappt något alls om man inte har något väldigt specifikt.
Det har lite med teknik att göra, och fullständiga instruktioner för det står på Länk
Man får man helt enkelt använda fantasin!
Sen kan man ju iofs inte klandra dem som inte har denna fantasi, och då kan man ju vara snäll att göra en sökning åt dem!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Problemet är större än vad ni nämner, dvs sök inlägg.
Kolla på andelen svar när någon ställer en teknisk fråga och spec felsökning/lite svårare natur (dvs sådan man inte kan läsa sig till på nätet)
Detta problem har jag försökt få fram i dvs trådar här på forumet tidigare. Att folk med kunskap slutar skriva här när det är så pass mkt idiot inlägg, killar som inte ens kan byta en glödlampa irl kommer med utlägg här på forumet som dom är utb bil mekaniker osv.
Så i grund och botten anser jag att vi har "oss" själva att skylla...då vi sätter nivån på forumet!

/Pelle
Pelle

Sant!
Men antalet totala inlägg ger ju en sorts "status", så man vet vem man kan lita på.
Om det nu skulle vara "Den lilla mekanikern" med 1000+ inlägg, så lär han nog vara känd som mytoman, right..?
(fast det var ju eg. inte det du syftade på...)
Pelle,

Men det vore ju orimligt om bara legitimerade mekaniker skulle ha rätt att få besvara frågor på detta forum, och hur skulle man kontrollera att vederbörande vet vad han pratar om? Det här är ju ett öppet forum där människor med olika kunskapsnivåer är välkomna att skriva. Man kan ju inte sitta hemma och kräva att få ett "helt korrekt svar" på ett tekniskt problem från ett öppet forum där kunskapsnivån ligger på så olika nivåer...

// Jögge Länk

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Tillbaka till rubriken, oftast frågar någon om "piratdelar" eller om sänksats eller något annat billigt alt. till orig. och då kommer någon viktigpetter o tjatar om originaldel bla. bla., det tycker jag är tråkigt, för det är inte det som kanske vederbörande frågade efter.

Man läser ofta att bmw skall ha "orig." bmw reservdel, om det nu finns något sådand längre, men vad många missar är att den som frågar kanske inte vill lägga massa onödiga pengar på en bil som kanske gått bra bit 20k och är rätt långt ifrån nybilskänslan, alltså inte längre värt att satsa på.

Allmäna aningen fördomsfulla svar baserade på nästintill okunskap/oerfarenhet är rätt tråkiga med...
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Tänkte bara tillägga att i stort sett allt är juh diskuterat någon gång så då kan vi lägga ner forumet "nästan" kan finnna någon kabel att diskutera, nää men skämt och sido ni förstår kanske hur man tänker, klart att samma sak behöver inte diskuteras 1000 ggr men oftast skiljer sig frågan ändå lite iaf,
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Vad jag ville få fram är att om det ända man kan
kläcka ur sig är "sök inlägg" så kanske man inte
behöver svara alls..

Om man dessutom blir "förargad/besvärad" om man läser en fråga som ställts tidigare så kanske man inte borde hänga på
forum på internet alls...

Trevlig helg på er alla..

Mvh Jimmy

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag brukar inte svara "sök inlägg", men det händer att jag känner igen en fråga och vet att svaret finns i någon tråd.
Då tycker jag det är befogat att svara "sök, det ska finnas en tråd om detta någonstans"

BjörnB

Word!
Om man blir "förargad/besvärad" av att nån tar sig tid och svarar på ens fråga genom att leta upp trådar där lösningen finns så kanske man inte heller borde hänga på forum på internet.

De gånger jag svarar med en kommentar om sök inlägg brukar vara när jag kommer ihåg att svaret redan finns i en tråd. För att hjälpa till lite ytterligare brukar jag också söka reda på den och klistara in en länk. Ofta innehåller dessa trådar också en konstruktiv och intressant diskussion runt frågan och inte bara ett kort direkt svar.

Mitt syfte är alltså att _hjälpa_till_, inte att knäppa nån på näsan.

/Micke
Paap Reeder
Tycker ni har fel!
Mycket handlar om tid.

Startar ngn en tråd typ: " Fick HC 280 ppm på bilprovningen på min V12:a. Vad skall jag göra?"

Att om och om igen skriva ner de 632,7 punkterna som skall betas av orkar ju ingen skriva gång på gång.
Dessutom skiljer alltid några detaljer i service och vidtagna åtgärder.
Jag bruka då alltid uppmana till sök varvid den som har problemet i första hand får vika undan tid .... läsa och dra egna slutsaser.

MVH /// Paap R
Paap

Bra att du symptatiserar mot oppositionen! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.