|
|
|
|---|---|
| Hittar två olika högtryckstvättar på Bauhaus från Alto. en med 110 bar och 440l vatten den andra 110bar och 40 liter. Den första kostar 2000kr den andra 1700kr. min fråga är hur bra är dom om man jamför dom med GDS hallarna? är dom lika starka och skickar ut lika mycket vatten? är det bra pris på dom? finnsdet bätre märke´? ni som har såna snälla ge tips... | |
| Hej ska du ha en billig å bra kolla Länk | |
| Har själv en liten behändig Alto med 110 bars tryck. Litet klen och givetvis inte lika vass som på GDS hallarna men den räcker gott till att tvätta bilen med. Men vill du vara på säkra sidan så satsa på en större maskin med tryck ifrån 150bar och uppåt. | |
| ta en med högt vatten flöde gärna med 130+ bars tryck, det finns sånna både från Alto och Kärcher. | |
bustorp |
Ju högre tryck - desto mer vatten blåser du in under gummilister, i springor m.m. där det vanligtvis ska vara tätt. Vattnet torkar sedan inte ut riktigt och det kan var o en räkna ut att det är inte bra. 100-120 bar räcker gott till biltvätt. Toppa med ljummet eller varmt vatten om du har tillgång. Det är effektivare än högre tryck på kemikalier. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Jag har en Kärcher K2, ger max 100 bars tryck. Funkar alldeles utmärkt till att tvätta bilen. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
| Bustorp: är det inte det som är fördelen med lite högre tryck? Att kunna komma in under lister utan att ta bort dom och därmed skölja bort salt och smuts. Vattnet i sig ska väl ändå inte kunna äta sig igenom lacken? | |
bustorp |
Loctite: Nu tänker jag på lister runt rutor o tätningar mellan karossdetaljer o glas. Det är inte lite vatten som trycks emellan t.ex. skraplisten o rutan i dörren. Ju högre tryck desto mer vatten. Varmt vatten vid lägre tryck är då mycket bättre än kallt vatten o högre tryck + att varmare vatten löser ex. petroleumavfettning bättre. Prova får du se............ "Ödmjukhet inför kunskapen" |
| Bustorp har rätt. Man ska ta det litet försiktigt vid lister, lyktor osv. En annan sak att tänka på är att alltid spola/spruta vatten i bilens färdriktning, eftersom bilar av naturliga skäl är tätare åt det hållet. Spruta alltså inte bakifrån och framåt längs bilens sidor för då är risken stor att det tränger in vatten bakom lister och dyl. | |
|
Det viktigaste att kolla efter när man köper tvätt är inte trycket utan minutliter vatten den kan leverera, enligt min kompis som säljer och servar Kärchertvättar. Angel eyesen monterade!Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.