|
|
|
|---|---|
|
Hej Börjar ju bli dags att ta ut bilen och tänkte höra om det är någon som har koll på hur lång tid man får på sig att besiktiga bilen efter påställning. ???? Tack på förhand Länk | |
| Det bästa är ju besiktiga innan du ställer bort den, då är det ju bara att ställa på den och köra när vädret tillåter....har du inte gjort det så måste du och besiktiga direkt, du får ju inte köra obesiktat utom när du ska till verkstad eller till bilprovningen | |
|
Det beror på om du har rätt till respit eller inte. Har du inte respittid på bilen är det körförbud på den när du ställer på den... Se Vägverkets hemsida för mer information: Länk Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Du har 21 dagar för att besikta bilen. Mvh Anders |
|
|
Anders Magnusson: Så kan man väl inte svara? Var det körförbud när bilen ställdes av har bilen fortfarande körförbud när den ställs på, då har man inga 21 dagar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Okay men det jag skrev gäller om det inte var körförbud på bilen innan den blev avställd. Mvh Anders |
|
|
Anders Magnusson: Inte helt rätt, enligt: Länk --------- Respittid Ett avställt fordon med körförbud (pga. utebliven kontrollbesiktning) som ställs på kan i vissa fall få en respittid. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda: Fordonet • är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss, • har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats, • har varit avställt före den mittersta månaden i inställelseterminen, • är godkänt vid besiktning under den föregående terminen eller senare -------------- Jag får ingen respittid på min E32 som jag ställde på i fredags. Inställelsetiden på den är t.o.m. 30/4, och jag får bara köra tills dess utan att besiktiga. Nu har jag tid den 29/4, så det löser sig ändå. Hade jag däremot ställt på den 1/5, hade jag fått köra i tre veckor. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.