|
|
|
|---|---|
|
Ja nu har det gått troll i fordonet. Imorse så lyfte jag av batteripolen, ställde motronicboxen i läge 6, la på batteripolen igen efter typ en timme. Startade bilen och for till närmaste BMW reservdelsförsäljare för att hämta de beställda gummislangarna till insuget, 5 mil enkel. Hem igen för att montera, stannade på tre ställen efter vägen. River bort de gamla slangarna, sätter dit de nya, rengör tomgångsstabilisatorn/motorn eller vad den heter, monterar de nya slangarna. Startar bilen, eller jag menar, försöker starta bilen. Vägrar, stendöd, tänder inte. Det har gått troll i tändningen. Får ström fram till tändspolen, får bränsle, ingen gnista på stiften. Fördelarlock och rotor kontrollerade, inget fel på dessa. Tändspole kontrollerad, fungerar. Vad har hänt? Nån som känner igen sig eller har några ljusa idéer? Kabelhärvan som kommer ut ur torpeden och anknyter till alla de vitala delarna såsom tändspole och tändlägesgivare har ruckats på, kan det ha blivit nån kortis eller nåt glapp på grund av detta? Hur felsöka? Kan man mäta upp tändlägesgivaren? // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. | |
Paap Reeder |
... ??? Det enda jag kan tänka mig är om du förväxlat varv resp ÖD-givaren som sitter på det bakre stödet som håller plenumkammaren. En idiotisk konstruktion där man kan förväxla kablarna. Som att ansluta synnerven till öronen. Spraya på en markeringsfärg eller märk med gula stripes. ... om det nu är det felet. MVH /// Paap R |
|
Dessa kontakter har jag ej rört alls, sitter som de satt innan då bilen fungerade som den ska. Men dessa är på min bil färgkodade, den ena har svarta kontakter och den andra gråa. Tror att problemet ligger i nåt annat. Vad är det för givare som sitter framme vid remskivan på veven? Har inte den något med saker och ting att göra? Hmm, blir inte klok på detta, kabelhärvan ligger illa till nu, ska hämta kopplingsschema imorgon. Mera och flera bar tips? // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
|
Angående de tre givarna för tändningen på motorn. Sitter två givare bak på svänghjulskåpan, hastighets/läges givare samt pulsgivare. Sitter en fram vid remskivan på veven. Enligt Haynes bok så är denna främre givare endast en referensgivare för diagnostikuttaget, stämmer detta? Håller på och felsöker bilen till förbannelse, ännu inte hittat nåt fel. Tändspole hel, rotor och lock hela, tändkablar hela. Jakten på trollet fortsätter. Assistans? // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
|
Fel lokaliserat och åtgärdat. Den svarta kontakten för puls/tändlägesgivaren som sitter på hållaren till plenumkammaren innehöll felet, på sidan som går till boxen. Den gula kabeln hade med tidens tand och vibrationer gått utav inne i kontakten under gummimössan. Gissa om jag och multimetern fick jobba ett tag innan jag hittade felet. Fram med lödkolv och tenn, löda löda, som nytt fast bättre. Befarade motronicboxen där ett tag men som tur är så kommer sommarens budget räcka till betydligt trevligare saker då en skvätt lödtenn inte direkt knäcker denna. // bondenpaavo... M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. |
|
|
bra att du hitta felet och att det var enkelt fixat! ang. givaren framme på remskivan så vill jag påstå att den är lite viktigare än så? min förra e30 var en 320 -88 med motronic, visserligen inte samma motor men samma sprut, kanske inte samma version dock? iaf så glömde jag sätta tillbaka den gummihållaren som håll kabeln framme på motorbröstet så att den inte skall studsa mot fläktremmen... sagt och gjort den gick av när jag och 3 kompisar var på väg till vallåkra 2003, bilen dog direkt och gick inte att starta, om den startade så gick den skitkasst! kunde inte konstatera felet på plats (undersökte lock, rotor och kablar) så jag tog hem bilen på släp...läste sen på detta forum att motronicen har en tändlägesgivare framme vid svängdämparen och då hittade jag den avnötta kabeln...jag kunde skarva ledarna med sockerbitar men isoleringen runt om var ngt tygliknande så den struntade jag i...bilen gick då men hade ingen tomgång, man fick manuellt hålla gas för att den inte skulle då..bytte givaren och sen gick den perfekt igen! MVH Johan K |
|
|
ja har nog samma problem som du, fast min får ingen soppa! ska pumpen gå när man drar på starten? ja har matning till spolen men ingen gnista på stiften!.. vart sitter denna kontakt som felade för dig? Mvh Oliver |
|
| hallå hallå. känner igen mig lite men på min är de så att den inte startar när jag kör på starten men den startar klock rent när ja drar igång den eller rullar igång den.... hur mäter man om nån av givarna är trasiga eller om en kabel är av?? | |
|
Har liknande problem , får ingen jord till tändspolen. Har mätt så att motorn är jordad och så men antar att jorden till tändspolen går till boxen? Nån som har nått förslag?? /Daniel |
|
| pappa min hade samma fel på sin m535 då va de "kolstiftet" inne i fördelarlocket som gått sönder. de e tippset ja har eär de inte då så har ja ingen aning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.