|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. jag håller på att montera speglar ifrån stylabilen. och jag går bet på kopplingsshemat. det är 9stkablar ifrån originalspegeln och det är endast 5st ifrån M-3speglarna. hur gör jag?? hur kopplar jag. och biter jag av dom gamla och skarvar innan kontakter? jag har ju bara lösa kablar ifrån m-spegeln. hjälp......hoppas någon har monterat och fått det att funka tacksam för svar mvh Patrik 070-3632161 (p.s. ring gärna) | |
|
Hej Patrik! Har själv köpt ett par M3-speglar hos Stylabilen.se som nu är på lackering. Förhoppningsvis får jag montera speglarna till helgen. Har du fått grepp på hur kopplingen ska se ut? Hälsningar Per |
|
|
Hej! Hur löste det sig med kopplingen av speglar ??? Har också beställt nu ........ Tacksam för svar ! Ezi Pezi |
|
|
Är ni säkra på att ni köpt rätt "typ" av speglar? Det skiljer säkerligen mellan speglar till "vanlig inredning", dvs icke elstyrda stolar osv och till bilar med "elstyrd inredning med minnesfunktion". Har själv förösökt att koppla in original M-speglar anpassade till "vanlig inredning" i min bil med "elstyrd inredning med minnesfunktion" men gick bet. I mitt fall (E34) är det markant skillnad mellan "vanliga" samt "minnes" speglar. Det som skiljer är antalet elmotorer (1 i vanliga, 2 i minnes) o en hel del till förståss... Kolla ifall det inte går att flytta över drivpaketet från dina gamla speglar till de nya M spegelarna. Har du tur så passar det rakt av. I annat fall kan man "laborera" med hjälp av en trafo (tex från din modelljärnväg) o på så vis luska ut vilka sladdar som styr spegelrörelserna i original-speglen o sedan koppla ihop dessa med motsvarande i de nya o hoppas på att det funkar som det skall... |
|
| Jag köpte för ett bra tag sen speglar ifrån stylabilen och det var av märket FK. Det var endast 4 kablar från dessa speglar och det var även vad jag hade i bilen. De va vanliga elspeglar som jag kunna justera inifrån bilen i x och y-led. Dock va det inte samma färg på kabalrna så jag fick prova mig fram och de gick till slut. | |
|
Jag har just monterat mina speglar från Stylabilen, jag köpte deras kopior med värme, vikfunktion och elstyrning. Innan monteringen så lästa jag igenom anvisningen från e46fanatics.com, Länk , och kompisen som jag tog till hjälp läste igenom den en gång samt tankade ner allt på en skiva som vi tänkte köra i laptopen i garaget, skivan glömdes dock hemma :) . Det gjorde inget eftersom det räckte med att läsa anvisningen en gång för att man skulle kunna göra jobbet, det var otroligt enkelt. Det tog ca fem minuter att få loss en dörrsida, jag rekommenderar att man är två så att en kan hålla i dörrsidan när den andra monterar/demonterar speglar och kontakter. På förarsidan går den stora kontakten från spegeln in till reglaget i armstödet, jag stack in ett finger och tryckte på kontakterna så att hela reglaget ploppade ut så slipper man försöka bända i grejorna. Det står i länken ovan att man ska ta bort trekantsbiten som täcker spegelfästet innan man tar av dörrsidan, men det lyckades jag inte med utan lät den sitta till sist. Som länken säger så var det plug´n´play med kontakterna. Jag testkörde speglarna innan jag monterade dit allt för att vara på den säkra sidan. Jag köpte ju som sagt kopior, och passformen var utan anmärkning, finishen likaså, det är bara en sak jag vill gnälla på, och det var de satans gummitätningarna som kablarna går igenon. Tätningen ska ju in i ett hål och plåten ska sitta i ett spår i tätningen och på varje sida av plåten ska tätningen låsa, ja ni vet nog hur en sån fungerar. Tätningen på de nya speglarna var större i diameter och stenhård, jag fick frisera den för att den skulle passa och ändå var det ett jävla bök att peta in den. Kanske är det större hål i dörren på andra modeller vad vet jag. Det här momentet tog lika lång tid som att riva dörren och skruva loss originalspegeln så det var utan tvekan det mest tidskrävande momentet, hur konstigt det än låter. Jag var lite nervös innan jag började skruva, eftersom jag inte har rivit inredningen på en såhär pass ny bil innan, men utan anledning. Lite känsla för vad man gör är det som krävs. det märks när man skruvar med grejorna varför tyska bilar är bilstereomontörernas favoriter, man kan plocka isär och sätta ihop inredningen många gånger med samma känsla, utseende och passform på allt. Passade på att montera min m-läpp till bakluckan också eftersom speglarna gick så fort att montera. Total tidsåtgång då? Ja, 1,5 timme för speglarna och en halvtimme för läppen ungefär. Det ska understrykas att min bil är en coupe, det ser lite bökigare ut på sedanen enligt Länk . Kommer gå fortare om man ska göra om det, om nån behöver hjälp tex. Min bil: Länk |
|
|
Hej! Jag har fått mina speglar från Stylabilen.se (El och värme). Har ej fått några instruktioner. Speglar har : 2 st svarta kablar, 1 st gul, 1 st röd och 1 st grön. Hur är det på min bil tror ni ?? Har jag samma färger där och samma antal kablar ??? Är vädigt tacksam för svar ! MVH Ezi Pezi |
|
| Länk | |
|
Hej ! Efter att jag har läst länken så blir jag fortfarande inte mycket klokare ! MVH Ezi Pezi |
|
|
Jag har precis monterat mina M-backspeglar Länk från stylabilen på min 323Ci, och kontakterna passade kablaget som var till dom gamla, så du Ezi borde inte ha några problem. Enda felet är att högra backspegeln går upp när man trycker på inknappen o.s.v. BMW CS #5206 |
|
|
Hej! Tack för svaret! Jag har ingen kontakt utan bara 5 st lösa kablar. Speglar har : 2 st svarta kablar, 1 st gul, 1 st röd och 1 st grön. Undrade om färgerna stämmer mot orginal ? Har ej tittat på det än pga att speglar är på lackering. Tacksam för svar ! Mvh Ezi Pezi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.