AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
990

Vad gör denna led?

Hej!

Bytte just till sommarhjul och passade på att rota runt bland alla stag och bussningar för att se hur det såg ut... Jag såg då bland annat att en led verkade vara trasig (alternativt läcka något), jag funderar på hur allvarligt det är och vad funktionen för leden är, någon som kan hjälpa mig?

Leden jag talar om sitter i slutet av den länkarm som benämns 5 i nedanstående sprängskiss. Muttern benämnd med 14 sitter alltså fast vid den leden jag talar om...

Länk

/Marcus
Bmwcs# 4680
(Förresten, bäst att tilläga, jag är lite osäker att jag hittade rätt del i sprängskissen.... armen sitter alltså fäst alldeles under bromsoket, men jag tror det blir den jag länkat till ovan)
Paap Reeder
.. det är det s.k casterstaget d v s dess uppgift är att hålla hjulet på plats i längsled.

Gör du en grisnit och mutter 14 hoppar av kommer leden att lossna och du får in hjulet under sätet .... inte bra således.

MVH /// Paap R
zi
230
zigge
740iA -96
Grisnit? Vad är definitionen på en grisnit paap? Panikbroms för ett vildsvin?:-)

///Mats
Aah, det berömda casterstaget :)
Visst är det väl det som ofta felar när många upplever vibrationer vid inbromsning trots kontrollerade skivor osv?
Det är ju skyddshöljet till leden vid mutter 14 som verkar ha gett med sig... antar att det bara är att byta casterstaget som är det enda rätta, korrekt? (Även om jag än så länge inte upplever några problem)

Sedan tänker jag passa mig för allt vad vildsvin och grisar heter! Därmed kommer jag förhoppningsvis aldrig behöva utföra en grisnit :-)

Tack för hjälpen!

/Marcus
Bmwcs# 4680
Paap Reeder
Helt rätt Darklight!

Blir bussningen i den leden glapp ... den bakre bussningen som fäster i karossen ... får man lätt s.k rattfrossa vid inbromsningar o s v.
Hela framjhulets bromskraft tas ju upp av den bussningen.

Blir höljet skadat eller att det eljest kan komma in vatten på kulleden så är det bara att byta.

Under de årliga sommarresorna till hustruns hemtrakter kring det glada Hudik har jag genom åren lärt mig två "lokala" uttryck ... nämligen grisnit och surtå.
Båda helt korrekt beskrivande två företeelser ur det dagliga livet.

I sommar skall jag vid lägerelden försöka utreda om grisnit är att bromsa max eller om det är att bromsa med låsta hjul??

Återkommer ....

Surtå behöver nog ingen närmare definition.... he,he var sig vid Stureplan eller Harmånger.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.