AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
765

Hjälp med e32:ans kylsystem

Har problem med en BMW 750 -90

Snabba svar önskas.

Två frågor.

Fråga 1.
Någon som har en bra förklaring till hur ventilen som sitter vid vänster fjäderbens torn och har några kylslangar på sig fungerar.
Hur fungerar den, och vilka utgångar går till vad?

Fråga 2.
Någon som har en sådan ventil att sälja i Uppsala trakten, eller om jag kan få låna den så jag kan få hem bilen bara.
Paap Reeder
... innehållet i ventilerna är lika på alla E28 + E34 + E32 + säkert några fler.
Krånglar de så blir resultatet i regel att du inte kan stänga av värmen eftersom packningarna inne i ventilen "släpper igenom" varmvattnet fast elektroniken beordrat dem att stänga.

Felet på E 32 är i regel inte att ventilerna är slut utan att det är "fel på styrströmmen" till dem ... d v s dataproblem.

Test: vrid på nyckeln till läge II och ställ allt på max kyla.
Öppna huven och lossa kontakten till värmeventilerna och "dutta" med den varvid du skall höra ett klart klickande från dem.
Hörs inget klickande är det fel på elektroniken ... => byt bil
Hörs klickande är det fel på packningarna i ventilerna .. => åk till närmaste skrot och skruva ur innehållet ur ngn BMW ... brukar kosta max 50:- / st.
Paap Reeder
.... att beskriva funktionen i detta ormbo av slangar och ventiler är nog som att försöka förklara varje orms beteende i en ormgrop.
Erik kanske räddar dig med en bra länk.

MVH /// Paap R
Om vi utvecklar frågan lite, problemet är nämligen att en av slangarna har släppt, så det finns ingen plast att fästa slangen runt längre, Går det tex att plugga ventilen på något sätt så jag kan köra hem den eller påverkar det cirkulationen i motorn så risk för motorskador finns.

Det är slangen närmast torped plåten så att säga som har släppt.

Ingen som känner någon som känner någon som kan tänkas ha en ventil liggande, eller som jag kan låna för att köra hem bilen?
Paap Reeder
... slangarna som går till värmepaketet från ventilen har inget direkt med motorkylningen att göra.
Vattenpumpen sköter den saken.
I "den andra änden" - via tvärslån bak på topparna - tas vattnet ut till värmesystemet samt expansionskärlet.
Om du pluggar slangarna till värmeventilerna har det samma effekt som om ventilerna vore stängda d v s du vill ha kallt i cupén.

MVH /// Paap R
Tackar Paap R, du kan jag åka tillbaka och få hem bilen inatt, tack för hjälpen alla och sov gott inatt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.