AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
605

besikningsproblem

hej är det någon som vet om check-kontroll lampan ska lysa på e34 94 även om man inte har det på sin bil när man slår på tändningen fick en 2 på bes idag kollade sen det finns inte enns en lampa i instrumenteringen där tror ej själv att den ska lysa när man inte har checkkontroll tacksamm för alla svar.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Fick du verkligen en 2 på att checkkontrolampan inte lyste?????

MVH David Öfverdahl-Forslöf
ja alla kontroll lampor måste fungera enligt ab svensk bilprovning
to
46
tovebrink
Bmw 325i -92
Haha! Bilprovningen är ju fan helt otroliga ju! Har väldigt dålig erfarenhet av Bilprovningen!

www.bmw528.dot.nu
netsix
Det där var nog det värsta jag hört. Den bes.mannen måste ha en fru som har mens 365 dagar om året, fy fan.

/netsix
det ska tydligen lysa en röd kontroll lampa när man slår på tändningen brevid laddningslampan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Trist!!!!
Problemet med besiktningen är ju godtyckligheten i deras bedömningar.Ena gången går det bra medans andra slås det ned på bagateller.
Men så länge det är människor inblandade kommer det att vara på detta vis.
Men prata med stationschefen o fråga om denna 2:a verkligen är rätt bedömning..
Mvh Janne.
det var stationschefen som gav 2:an men pratade med honom på telefon efteråt och förklarade att den inte ska lysa det står inget om den lampan i instruktions boken men jag har checkkontroll på min bil men den ska väl inte lysa ? det gör den inte på kompisens 525-92 heller.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Dom kan väl ändå inte begära att något som inte finns ska lysa. Det var bland det dummaste jag hört! Undrar om man får en tvåa på en T-Ford för att inte varningslampan för airbag blinkar till...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det här med EU-regler har tydligen fått vissa besgubbar att tappa fokus.
Mvh Janne.
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Jo,dom gör lite som dom vill.Men det verkar som att en del besiktningsmän tar hårdare på vissa saker beroende på hur många fel man har för övrigt.Sen undrar jag om nån vet om det är ok att svetsa fjäderbensskålen??Kompisarna jag snackade med sa bara med ett flin att det kommer aldrig att gå,men snål som man är så svetsade jag ihop fjäderbenet och kunde sen bara visa upp det för killen(som förresten har en 528i E28) och han var nöjd med vad han såg fjäderbensskålen så han släppte igenom bilen.Så var denna kille bara ovanligt snäll då eller är det godkännt att svetsa ihop grejerna förutsatt att det görs redigt då!

Mvh Ricke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det har jag också gjort på några tidigare kundbilar
är det proffsigt svetsat så kan dom inte säga ett dugg.
det brukar ju finnas färdiga fjäderskålar som ekonomidel också till de vanligaste bilarna.
Sitter det däremot ngr "punktade flugskitar" så blir de griniga det är jag övertygad om

MVH
Hasso
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
förvånas inte över bilprovningen.......jag fick en gång en 2:a på dåligt torkarblad på en Golf (enda anmärkningen)...jag föreslog att jag skulle skifta torkarblad med bakrutetorkaren = nobben...jag föreslog att jag skulle åka iväg och köpa nya blad och komma tbx och visa upp bilen = nobben....så jag fick snällt åka hem..byta blad..beställa ny tid (fanns ej drive-in på den tiden) och betala för en ombesiktning.....
ringde bilprovningen och hade en pratstund med stations chefen och förklara för honom att det inte står något i instruktions boken varken den tyska eller den svenska om checkkontroll lampan till slut gav han med sig han hade själv underökt det ochså men inte fått någon klarhet i det någonstans så nu är bilen godkännd utan anmärkningar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
jari65.Bra jobbat är man bara saklig och lägger fram
kritiken på rätt sätt så bruker det ordna sig.
Även om det kan svida i skinnet på SBP.
Det släppte igenom en spindelledskulbult där kulan
hade gått rätt upp i länkarmen, det hade väsnads och knarrat en längre tid, men en vecka efter godkänd bes hittade jag felet, tog med den gamla året därpå och dom fick behålla den.En anna gång hade jag gjort rent EGR systemet på en Subaru pickup (standardfel)för att den skulle gå igenom, de brydde sig inte om att ens kolla systemet när jag påpekade det så tyckte de att de var för jobbigt att ta bort reservhjulet som låg ovanpå motorn . Kan tillägga att det gick att demontera EGR ventilen på ca 5 minuter utan att anstränga sig ink reservhjul.Det var fredag middag de skulle väl till Bolaget eller nåt.Betalar man för besiktningen ska man väl få den ordentligt gjord heller hur?? Inte godtyckligt pga bes.personalens dagsform.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.