AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.659

E36 och E46 i Folksams säkerhetsrankning

ha
98
hazard
320i touring -98
Hej!
Såg att Folksams nya säkerhetsrankning har kommit och vad ser man E36-modellerna ligger lite bättre till än E46 !!! Ändå har E46 fyra stjärnor i EuroNcap jämfört med E36's ynka två stjärnor med kors!!! Slutsats: Tro aldrig på en säkerhetstest utan försök få tag på flera, gärna sådana som använder andra metoder. Drag sedan dina slutsatser!
Folksams rankning bygger enbart på statistik på antalet verkliga olyckor. Man kan tycka att denna jämförelse verkar mer rättvis än EuroNcap, men som de flesta vet så kan man bevisa allt med statistik...

En osäker bil som mestadels kör korta sträckor i relativt låga hastigheter (i städer t ex) kan därför klara sig relativt hyggligt i Folksams undersökning, men samtidigt vara rena dödsfällan om man får sladd och drämmer in i en betongpelare eller en mötande bil.
Ett ex på detta är flera japanska modeller från 80-tals generationen som klarade sig hela 20% bättre än medelbilen för ett par år sedan, trots att de saknade allt vad modern säkerhetsteknik heter.

Att E46 klarar sig sämre än E36 tror jag beror på att E46 rullar betydligt längre/år än vad de flesta E36 någonsin gjort. Många tjänstebilister kör dessutom numera E46 vilket var relativt ovanligt för några år sedan.

Jag håller med dig att man skall studera flera olika krocktester för ett rättvist resultat men att tro att E36 generellt är en säkrare bil än E46 känns lite långsökt :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Mja, jag hör till dem som inte vet att man kan bevisa allt med statistik. Jag skulle nog snarare vilja hävda att det är mycket man inte kan bevisa utan statistik. Tyvärr är det ganska få som gått, och verkligen förstått, en kurs i statistik. Detta medför att det samlas in en mängd data, som sedan bakas ihop i någon slags analys, av personer som inte ens förstår hur frågeställning och datainsamling skall hänga ihop.
ha
98
hazard
320i touring -98
Hej!
Nä, jag tror inte att E36 är säkrare än E46. Jag har känt mig lite sur på folk som tror att EuroNcap-betygen är den slutliga sanningen vad gäller krocksäkerhet ! Två eller tre oberoende rankningar tycker jag är bäst!

Funderar starkt på att köpa en E46 när min E36 lämnar in.
Hur ligger e39 mot e46? nån som vet detta?

En gång bmw-ägare, alltid bmw-ägare

Länk
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Livar upp denna gamla tråd...
Idag släpptes Folksams årliga statistik från verkliga olyckor. Inga riktiga skrällar även om man förundras över en del saker. T.ex:

E34 klassas som RÖD = "Undvik", den sämsta graden.
E30, E36 och E46 hamnar i GUL = "Se upp". Den nästa sämsta graden.

Alltså skulle E30 vara säkrare än E34, det låter ju mycket orimligt i mina öron. Vad har ni för synpunkter?

E39 hamnade i klass GRÖN = "Bra säkerhet"
Låter fruktansvärt konstigt allt ihop med deras listor osv, de finns inga liknande hos andra bolag att jämföra med? e46 har väll t.o.m möjlighet till fler kuddar än e36? (ja jag vet att kuddar inte är allt)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Hade Toyota Avensis-förarna och BMW-förarna bytt bilar med varandra hade statistiken sett annorlunda ut. BMW hade varit grön och Toyota gul/röd.

Det handlar inte om bilarna utan riskerna som förarna tar.

That's my 5 cents..
Sp
210
Sparc
330e -22
Hur många har ens sin e46:a försäkrad hos folksam?
När jag kollade runt försäkring till min e46:a var folksam dyrast, 28800/år.
Skulle tippa på att att statisitken bygger på väldigt få bilar eftersom de
är så dyra. Kan passa på att nämna att jag valde Vesta, 6700/år.

Nåt verkar skumt. e46 är kanske inte bäst, men heller inte så dålig.

Det är inte farten som dödar, det är smällen!
...Its not the fart that kills, its the smell!
I stället för att spekulera vilt så kan ni väl fråga forskarna. Det finns både ett formulär för att skicka in frågor och ett telefonnummer: Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte baseras väl folksams statistik på bara deras egna olyckor? De tar väl in resultat från andra bolag också? Annars skulle statistiken i stort sett inte säga någonting.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Ni vet väl vad man säger: Det finns lögn, sen finns det jävla lögn, också finns det statistik ;)

Man ska sikta på att vara bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.