|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag är en lycklig (?) nybliven BMW-ägare. Bilen är en 318 is -88, utrustad med en m40 motor. Fick den billigt p.g.a. motorhaveri. Efter att ha klurat och kliat skallen blå,så misstänker jag att det är vevlagren som har gett upp. Min fråga till detta eminenta forum är : Kan man byta dessa utan att lyfta ur motorn ? Kommer man åt att lossa oljetråget, och ta sig an detta under ifrån ? Har beställt en rep.handbok, men vad jag ha sett så finns det otroligt många duktiga och driftiga mekaniker bland er ;-) Väntar nyfiket på svar ... // stephew | |
|
Det är nog lika bra att du lyfter ut motorn så att du kommer åt ordentligt, lättare att göra ett bra jobb då också... |
|
|
I brist på svar från andra 318-ägares svar så kan du ju veta att jag tror inte att det är svårt alls. Jag har haft bort oljetråget på både min 3.0S och 630CS med motorn i bilen och det är inte svårt alls att byta vevlager sedan! Det står säkert i rep.handboken hur du skall göra! Per L |
|
| Men du..... om de skurit så är väl lika bra att köpa en beg motor? Ja mena, om vevlagren skurit så kanske lite andra prylar i motorn vart på väg att ge upp? Typ kam, vippor, ventiler, ventilstyrningar, kolvringar, vevstakslager, oljepump (som dragit runt spån) m.m. Det lär ju inte kosta en fjärdedel av vad en renovering kostar. Hade jag vart som du hade jag nog istället kollat efter en beg motor. Det behöver inte kosta mer än 2 - 4 tusen för en OK motor? | |
|
Tack för inspirationen. Jag har väl nästan räknat kallt med att det blir ett motorbyte, men det är ju helt klart att det är värt ett försök att se om det bara är något vevlagrer som tröttnat. Kollade runt lite priser och hittade en sats Ramlager på Mekonomen för dryga 6-hundringen, provade ringa en firma som heter Auto Ojanperä, och de ville inte ens ha hälften (har för mej att de sa 286.-) så då är det ju absolut värt en chansning. Det lustiga (eller olustiga egentligen) är att motorn går jättefint utan slammer vid belastning, men vid start och då man släpper gasen så låter den som ett tröskelverk ... t.o.m. på tomgång så spinner den behagligt och lågmält. Därför så tror jag att övriga prylar kan ha klarat sig. Jag ska iaf göra ett försök att komma åt och kolla med motorn på plats ... Kul med ett så levande forum som detta, jag är ju "Rookie" här, men redan mäkta imponerad ! vänligen (men bestämt) stephew |
|
|
För kännedom ! Japp, det gick alldelens utmärkt. lossade främre motorfästena och lyfte motorn ett par centimeter. Vevlagrena är nu lätt åtkomliga, och orsaken till mina motorproblem är lokaliserade. Yipppie !!! vänligen (men bestämt) stephew |
|
|
Bra att allt löste sig! "ALLT ÄR INTE PÅ RIKTIGT" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.