|
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt men inte hittat någon vettig information. Detta gäller en 520i E28 årsmodell 86. Jag har blivit helt ställd ifall jag har diff på bilen eller inte. Tidigare när jag har burnat så har det blivit två svarta streck. Nu helt plötsligt så spinner det bara på ett bakhjul (höger), likaså har det däcket gått från bra till noll mönsterdjup på bara 2-300 mil utan något bus! Hissade upp bilen och snurrade på ett av hjulen, det andra rörde sig inte. Har jag inte haft diff från början? Sitter väl iofs inte på denna bilen original... Men hur kunde det annars bli två svarta streck? | |
|
Antar att du menar lamelldiff! Nej sitter ej på 520 orginal. Men det kan bli dubbel lakrits ändå utan lamelldiff...: ) Mvh/ Viktor |
|
|
Okej, det visste jag inte! =P Men om vi nu säger att jag vill ha en diff; Kan jag plocka en från en typ 528 eller 535? (är dom diffade org?) Blir väl fel slutväxel, men det går att flytta över kanske? Har snappat upp nåt om att det inte går att kombinera före/efter 85 iaf. |
|
|
Har du nån olja i diffen? På begäran kunde alla bakaxelväxlar (diffar) till e28 förses med ZF differentialbroms av lammeltyp med 25% bromsverkan. Så det är ju inte helt omöjligt att du har en lammeldiff på din bil men att den är sliten. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Är inte säker men tror nog att det ska gå från 85 och nyare. Vad jag vet sitter lamelldiff bara orginal på 535:an. Om man inte valde till det förstås, på de andra modellerna. Tror oxå att drivaxlarna är grövre på 535,så de får du nog byta med. Är dock ej 100 på detta. Mvh/ Viktor |
|
|
Problemet med att ta en diff (skilj på diff och diffbroms) från en 528 är att bilen kommer att bli väldigt slö. Kolla på Länk för mer info om utväxlingarna på e28:ans diff. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Jag är ju total n00b här, men finns det något sätt jag enkelt kan kolla om det är någon diff eller inte? Förutom knepet med att snurra på ena hjulet? |
|
Paap Reeder |
.... du kan lossa plattan som håller givaren till hastmätargivaren på bakgaveln och ta ut givaren så kan du med en spegel se in i slutvxlhuset. Har du lamelldiff så skall du kunna se "en svarvad cylinder" som går ca 30 mm från gaveln. Har du ingen lamelldiff så skall du kunna se differentialhjulen ... du får snurra litet på hjulen så diffhuset roterar inne i slutvxln .... Så här måste du göra om 1) ... lamelldiffen är helt slut ty annars kan du lägga i en vxl eller P samt med en momentnyckel vrida runt ena hjulet. Vid en "pigg" lamelldiff skall du kunna mäta det s.k "slip through-momentet" till ca 7-9 kgm d v s det moment som åtgår att snurra hjulaxeln ... förutsatt att inga bromsar ligger på eller dyligt. 2) ... det t.v på första bakgavelbulten nerifrån räknat inte sitter en plåtbricka som det står ett S samt några siffror på typ S 3,07 vilket i s f innebär att det är en lamelldiff i den samt att utv är 3,07. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.