|
|
|
|---|---|
|
Jag läste en artikel i en gammal "Vi bilägare". Det handlade om hur brottsliheten har ökat i och med bilimporten. Och då säger en utredare ett försäkringsbolag så här... "Ett vanligt fusk vid importering från tyskland är att mätarställningen är tillbakaskruvad. I Tyskland är mätarjustering tillåtet, men i sverige klassas det som bedrägeri" Är det sant att det är tillåtet att skruva tillbaka mätarställningen i tyskland? Låter mycket märkligt tycker jag! | |
| Det är väl precis tvärtom? | |
|
... Att det skulle vara tillåtet i sverige och klassas som bedrägeri i tyskland då eller... ;) Det borde väl vara lika olagligt överallt tycker man. Med tanke på garantier osv.... |
|
|
Själva arbetet att ändra en mätare är inte olagligt i Sverige, vet ej hur det är i Tyskland. Det är först när en bil säljs utan att upplysa om att mätare blivit ändrad som det olagliga sker. ___ //Ulf |
|
|
Okej. Det var augustinummret från förra året det stod i. |
|
bmw320cab |
Som programmer säger det är INTE olagligt att ändra en mätare utan det blir olagligt när ägaren säljer bilen och inte upplyser den nya ägaren. Finns företag i Sverige som utför denna "justering" och dom är reggade på PRV m.m så olagligt är det inte. Samma sak i Tyskland. |
|
Däremot så tycker jag det som Vi Bilägare skriver (citat från FB-utredare) är lite av en skröna. Det är helt klart vanligt att oinsatta personer trot att köpa en bil i Tyskland är förenat med en stor risk att denna är skruvad. Jag skulle vilja påstå att denna risk är betydligt högre i Sverige då 99.9% av alla skruvade importerade bilar har blivit skruvade i samband med att dom "flyttade" till Sverige. Om den fysiska skruvningen ägt rum på tysk eller svensk mark är ju ointressant. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.