AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.543

Mätar fiffel tillåtet i Tyskland?

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag läste en artikel i en gammal "Vi bilägare". Det handlade om hur brottsliheten har ökat i och med bilimporten. Och då säger en utredare ett försäkringsbolag så här...

"Ett vanligt fusk vid importering från tyskland är att mätarställningen är tillbakaskruvad. I Tyskland är mätarjustering tillåtet, men i sverige klassas det som bedrägeri"

Är det sant att det är tillåtet att skruva tillbaka mätarställningen i tyskland? Låter mycket märkligt tycker jag!
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Det är väl precis tvärtom?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
... Att det skulle vara tillåtet i sverige och klassas som bedrägeri i tyskland då eller... ;)

Det borde väl vara lika olagligt överallt tycker man. Med tanke på garantier osv....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Själva arbetet att ändra en mätare är inte olagligt i Sverige, vet ej hur det är i Tyskland. Det är först när en bil säljs utan att upplysa om att mätare blivit ändrad som det olagliga sker.

___
//Ulf
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Okej.

Det var augustinummret från förra året det stod i.
bmw320cab
Som programmer säger det är INTE olagligt att ändra en mätare utan det blir olagligt när ägaren säljer bilen och inte upplyser den nya ägaren.

Finns företag i Sverige som utför denna "justering" och dom är reggade på PRV m.m så olagligt är det inte.

Samma sak i Tyskland.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Däremot så tycker jag det som Vi Bilägare skriver (citat från FB-utredare) är lite av en skröna. Det är helt klart vanligt att oinsatta personer trot att köpa en bil i Tyskland är förenat med en stor risk att denna är skruvad. Jag skulle vilja påstå att denna risk är betydligt högre i Sverige då 99.9% av alla skruvade importerade bilar har blivit skruvade i samband med att dom "flyttade" till Sverige. Om den fysiska skruvningen ägt rum på tysk eller svensk mark är ju ointressant.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.