AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.305

sonax hårdvax blaskigt?

Sida 1 av 2
hej skulle till å vaxa i helgen med min ny inköpta rustamaskin som gick mkt bra, men när jag skulle lägga på vaxet så var det som blaskigt som vatten! har för mig att det ska vara lika trögflytande som polishen och samma färg ungefär. men jag körde på med blasket och det verkade funka fast det sprutade mest överallt...ska vaxet vara så eller var det nå fel på min flaska?
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Voi voi. Sonax flytande hårdvax är blaskigt som vatten, dock mycket drygt och lättarbetat.
Dock så skall du för att få nåt hållbart resultat börja med Sonax Rubbing om du har en solid lack, där har du nytta av maskinen, torka bort överflöd med polertrassel.
Sedan går du på med Sonax Polish, du börjar här om du har en metalliclack, där har du nytta utav maskinen, torka bort överflöd med polertrassel.
Sedan går du på med Vaxet, lägg på med liten trasa för hand, låt torka in liten stund, tag bort överflöd med polertrassel, polera sedan med maskin och polerhätta.
Lycka till då, brukar funka för mig, tar lite mer tid men behöver inte göras så ofta istället.

// bondenpaavo...

M535i slö med automat?? Skulle inte tro det.
Exakt, flytande hårdvax är inte anpassat för maskinbearbetning.
Jag pillade lite på min nya bruksburk igår ---> Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
ok efter jag lagt på vaxet och torkat bort det ska jag köra maskinen "tom" med skumgummi hättorna då?
Nej, skit i maskinen när du kör hårdvax. Använd en väl tvättad frottéhandduk i stället och torka av det för hand.
Medlet ska inte jobbas in i lacken utan bara läggas på som skydd!

ok! tack så mkt för alla bra och snabba svar
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Skumgummi hättorna kör du på Rubbingen och Polishen, att arbeta med lacken.
Du kan efter avslutad rubbing-polish-vaxning änvända maskinen med den mjuka lamullshättan för att polera upp lite extra glans om du känner för det.

// bondenpaavo...

M535i slö med automat?? Skulle inte tro det.
ok då vet jag vad ja ska göra i helgen..
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Kan man köra med turtles metallic lackrengörning för att få väck repor. Jag tänkte använda rustamaskinen och lacken är mörkblå metallic.

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
Lackrengöring är just vad det heter, ska du ta bort repor krävs rubbing eller polisch.

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Är inte polish en mildare variant av lackrenrögöring? Vad rekommenderar du annars. Lacken har en hel del repor. Ser nästan ut som att någon har misshandlat bilen med fint sandpapper på vissa delar...:-( Det är metallic som sagt.

Lackrengöring har inte så mycket mekanisk slipning i sig utan det är mer kemikalier som löser upp oxider och annan "lös" skit i lacken.
För att kunna få bort repor så måste man ha grövre medel och det är svårt att säga såhär hur grovt det behöver vara.
Är du det minsta osäker så kör med flutande rubbing för då är inte risken så stor att du bränner/slipar sönder lacken.
Prova dig fram försiktigt!

Rustamaskinen snurrar i allmänhet för fort för rubbing men jag har provat med Sonax flytande rubbing och det har funkat.

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Tack för tipsen. Jag ska testa först med den lackrengöringen som jag har, sedan kör jag med sonax polish. Funkar inte detta så köper jag sonax flytande rubbing. Man vill ju helst inte köra sönder lacken..

TB
3
TBV Thomas
BMW M3 3,2 1996 Individual
Alla sonax fantaster:

Testa lite Megiars istället för att låsa er vid Sonax. De gör mycket bra medel men många är också nöjda med Meguiars. Kolla in deras hemsida www.meguiars.co.uk

TBilvard på Åland proffs på Bilvård
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Kör du med en vaxmaskin som man köper på byggvaruhus och liknande så ska det väldigt mycket till innan du nöter igenom lacken, de är inte avsedda för polering utan för vaxning och är inte så kraftiga. Jag har en 300-kronors Metabo vaxmaskin från Jula som är lite ombyggd för att passa riktiga polerskivor, den funkar även till rubbing även om det såklart inte går att jämföra med en riktig proffsmaskin. Min erfarenhet är att försöka rubba en lack för hand bara resulterar i mer repor eftersom rubbing är ganska tungjobbat. Självklart skiljer det säkert mellan olika fabrikat. Jag använder numera Lahegas produkter som jag tycker är suveräna och lättjobbade, Hagmans är också finfina att jobba med tycker jag.

Angel eyesen monterade!Min bil: Länk
Jag har tvättrepor på min bil och jag undrar om man kan använda flytande rubbing från sonax,har provat deras polisch men den tar inte bort alla repor,jag har metallic...
Hej !

Det finns betydligt bättre medel att ta bort tvättrepor med än Sonax Rubbing. Jag skulle tipsa om Lahega 17 som ett första försök, eller Lahega 10 eller 11 i andra hand. Det finns en massa andra medel också som du kan läsa mer om i diverse trådar på forumet. Du "måste" använda maskin...roterande eller en dubbelhuvudsmaskin. Den roterande kräver mer kunskap, men går snabbare?

mvh Mats N
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Skulle också rekomendera Lahega 17 (blåa stora flaskor med vit kork), polerade en kompis 540iA -93 som maskintvättats, och lacken blir mycket fin, inga tvättrepor att tala om. Sedan Lahega 23 vaxpolish, Lahega 28 easyshine och avslutade med Lahega 35 vax.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Ska väl tillägga att jag körde med Rustas med dubbla skallar och gula rondeller från autosmart.
bustorp
Ett annat alternativ är Smartabs R3 eller Easy Cut. Båda två mycket bra repborttagare. Avsluta med Mirror Image och ev. Silver Seal så är det klart. En roterande maskin + en dubbeltrissa är dock förutsättningen för att du ska få en bra yta. Det gäller alla medel oavsett fabrikat. Dubbeltrissan kan räcka i vissa fall men det är oftast inte tillräckligt för att ta alla repor.

Enda nackdelen efteråt är att grannarna glor snett o tror att du bytt upp dig..........

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Va
46
Van-
525iA Touring Topasblau -01
I eftermiddag ska börja köra över bilen med Sonax Progressive 3 Polish + Wax. Hoppas det blir bra:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.