|
|
|
|---|---|
|
Har skaffat mig starka funderingar på att montera turbo på min 530i -89. Hur mycket kan jag ladda mellan tumme och pekfinger utan att behöva kompsänka?? Läste någonstans här på forumet om någon 525 E34 som rekommenderades att ladda max 0,4. Fanns visst någon E28 som körde fulltrycksturbo utan att ha kompsänkt. Hållbarhet? Vad skulle det ge i effektökning med 0,4bar mot mina nuvarande 185hk. | |
|
0,4 borde kunna ge ca 250hk. Jag vet inte vad du har för kompressionsförhållande på din motor, men på en M30B34 med 10:1 i komp så går det att ladda ca 0,5 på vanlig handelsbensin innan spikningarna kommer som ett brev på posten. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
250 Hk kanske låter lite, men det är främst vridmomentet som ökar vid överladdning, räkna med 40-50% vridökning med 0,4-0,5 bar. =D Mvh |
|
|
Ingen som vet vart jag kan hitta lite specifikationer om min motor? Komp förhållande, slag, borr, max cc på org spridare, org vrid och effekt etc... Vill få reda på hur långt sprut, koppling, växellåda, ja i princip hela motor o kraftöverföring klarar utan utbyte. Tanken är att bara montera turbo, IC, div rör, öppet luftfilter och lite större avgas utan att behöva demontera ner hela rasket. Ett litet budget bygge, fast helst oxå lite snyggt monterat. =) Vill kunna gasa lite till med hyffsad driftsäkerhet. Där av lågt ladd... Hur beräknar man ungefärlig effekt och vrid vid överladdning? tacksam för alla hjälp! :-D |
|
|
teoretiskt ska 1,0 bars ladd ge en ökning på 100% hk, men de finns ju marginaler på de där... ///JOhan |
|
|
Oj... då skulle min spis lämna 376hk@1,0bar?? hihi... Ni måste väl skämta med mig? Är M30'an så lättskrämd? =) Ingen som har koll på specarna till M30 3,0L? Har hört att d e bara slaget som skilljer från 3,5'an och 3,0'an... Men vet inte om d stämmer... |
|
| Tja, det kanske blir lite för trångt i original grenrör osv för att få ut 376hk@1bar, men med lite ändringar av motorn så är nog inte effekten några problem. Hur man får det att hålla ihopa är väl en annan fråga. | |
|
Med något större spridare eller ökat bränsletryck och utan att backa tändningen, kommer du få spikningar vid 0.4-0.5 bar, det är oundvikligt på handelsbensin. Kan du backa tändningen på tryck och inte bottna luftmängdmätaren så ska det hålla för kanske 0.7-0.8 utan intercooler. Jag hjälpte till att konvertera en E23 728 med M30B28 9.4:1 i komp och den blev ruskigt mycket mer potent sen vi slängt bort Motronic (och därmed luftmängdmätaren) och installerat VEMS/Genboard fast vi körde med samma saker i övrigt: 240 cc spridare, GT40, tryckrör direkt från turbo till spjället. Laddade 0.6-0.7 och det blev grymma vridmoment, kanske gränsen för original-kopplingen ligger här nånstans också så laddtrycket stannar ungefär där just nu. Men motorn är enormt driftsäker, förutom att vipparmen som knackade redan vid inköp (=lägre pris) nu gått av så en ny topp ska på och ge många njutningsbara mil till. Mattias Sandgren Sävar Turbo Site : Länk |
|
|
okej... Med andra ord bör man leta efter något annat sprut o tändningssystem då? För är inte orginal tändning konstant på min bil? Sen har jag inte en aning om när min LMM bottnar... Har kört 9000T innan men tröttnade på att driva på framhjulen.. Hur långt kommer jag med tillräckligt stora spridare och en bra mappning till dom om jag behåller org tändsystem? Eftermarknadssprut inkl allt vad det innebär brukar ju kosta en slant... Detta va tänkt att d skulle bli ett litet budget bygge och där av ett lågt ladd... hade tänkt mig följande: -Turbo (vet inte vilken än) -Grenrör (bygger i rostfritt själv) =) -3" downpipe -IC typ från 9000T -Återcirkulerande dump. totalt kanske 5000kr Med förhoppning om ett ladd på ca 0,5-0,6bar... Önsketänkande?? |
|
|
Piggyback som SMT6 Länk Länk - The Smart Tuner Länk är ju ett alternativ om du vill ändra tändningen moderat utan att lägga ut 15-20.000:- på Autronic m fl. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.