AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
632

Bastu i kupen ?

Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Hej.

Kliman i 540'n får tokspel ibland. Den flåsar på full värme ibland, det kan komma uppe eller nere, höger eller vänster eller överallt. Lite irriterande. Vet inte om jag inbillade mig men jag tyckte mig märka att värmen kom efter att jag hade gasat på lite...... ? När detta inträffar så spelar det ingen roll vad jag ställer in för temp, 16 eller 32 grader - ingen skillnad ur det/de spjäll som värmen kommer ur.

Mvh Pontus N.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har du damm runt temperatursensorn?
Fast då brukar det ifs bli kallt istället.
Ta en dammsugare och sätt mot gallren på panelen så får du bort ev damm på sensorn. Om minnet inte sviker så är det bakom det vänstra som sensorn sitter.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Känner igen det där, har samma problem.
Fick mycket värme vid fötterna.

I värsta fall kan det kanske vara värmeventilerna som strular.
Men i bästa fall är det "bara" lite skit som sitter i sensorn som Mats talar om.
Så här kan det se ut efter 4-5 år om man inte har rengjort fläkten som snurrar där inne:
mekartips

Här ser du hur man kan montera bort klima-panelen om du vill göra en ordentlig rengöring:
mekartips

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
"om man inte har rengjort fläkten" skrev jag, men jag menar inte att det är normalt att man ska behöva plocka loss panelen och göra rent inne i den.
Det är främst om man är irriterad över "surret" som kan bli när det är skräp på fläkten som låter, då kan man plocka bort och göra rent.

/Hammar
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Tack för tips. Jag ska försöka få tid att riva isär värmeventilerna i helgen.

Pontus N.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.