|
|
|
|---|---|
|
tja! var och köpte ett sportluftfilter igår, satte ditt ett rostfritt rör så att jag fick fram filtrer till lyset. sen provkörning! lät väldigt grymt, men sen vart tog 50hk vägen bilen blev skitslö på högre varv!!! låg runt 140 å gasade på det bara lätt men hände ingeting! satte tillbaka det gamla grejorna, å där va dom bortappade 50hk igen, gick som ett spjut igen!!!! nån som vart med om samma grej? m.v.h jompa | |
| Hjälper inte ett dugg på sugmotorer du får turbokonventera den först så lovar jag att det hjälper lite i alla fall. Plocka bort det nya filtret fort som f*n för det är fart man vill ha inte ljud hahhah | |
Paap Reeder |
... så här är det: När man utvecklar en ny bil .. och då gäller det speciellt prestandabilar som våra M535:or ändå var och faktisk ÄR ... ty även våra E28:or har varit nya en gång i tiden ... så vill man bl a få så bra siffror på bränsleförbrukning och prestanda som möjligt. Ju effektivare förbränning desto högre effekt och desto lägre bensinförbrukning .. o s v! Att dom där nere i Munchen skulle satt dit ett luftfilter och andningssystem på motorn som inte var optimerat för uppgiften och som exvis Biltema skulle kunna göra bättre genom att köra ett varv runt butiken med nått hemmasnickrat bullshit har jag aldrig trott på. Det här med luftfiltertrimmning är som när HakkasPelle i Jukkasjärvi skulle trimma sin vovlvo amazon innan han skulle köra en koll vid korvmojen ... normalt körde han ju skoter men just den kvällen hade han "fått koll på nått snyggt" och ville impa. Snabbt fram med 30 tums skruvmejseln och drog den genom främre dämparen ... och vips lät det annorlunda och B20:an gick fan so mycket bättre .... men hon valde en skoterkille ändå så HakkasPelle fick åka hem och plasta igen hålet. MVH /// Paap R |
|
Ha ha! :D ___ //Ulf |
|
| Jag kan hålla med om att det inte ger någon högre effekt men du ska ju inte behöva tappa någon.....har själv ett sportfilter men märkte ingen effektskillnad (trodde jag inte heller), utan har det för ljudet och utseendets skull.... | |
|
Har testat med öppet filter på E36 325. Det märktes dock ingen som hälst skillnad mellan det och original filiter. Däremot blev det lite högre insugsljud. En varning dock: Jag upplevde att filtret renade luften mycket sämre! Jag hade ett JR filter och man kan ju bokstavligen se mellan maskorna i filterväven så det är ju inte så konstigt att partiklar tar sig igenom heller. Om man kände med fingrarna inuti bummibäljen bakom filtert efter en tids körning, fick man små smutspartiklar på fingret. Så jag satte tillbaks original fort som fan. Möjligtvis att skummgummifiltrena som pipercross t.ex renar bättre. I motocross kör man ju med skummgummifilter så det borde rena rätt hygglit. Där kladdar man dock även in filtrena med en speciell olja. Dom vanliga filtrena med en tunn bommulsfilm mellan galler hade jag dock hållit mig långt borta ifrån. |
|
|
min andra m535a den hade öppet filter och den tyckte jag gick jävligt bra! men nu så måste den gått sämre efter som det vart grym skillnad med orginalburken! som sagt just över 140km/h helt orklös. nä det är nog ut räknat från början hur mycket luft den ska ha, så nu sitter orginalgrejerna där i stället. ska sy dit ett ferrita i stället så då låter det roligt ! hehehe! m.v.h jompa |
|
| 2 saker med sport filter, lr just öppet filter, man suger in mera varm luft samt mera skit, varm luft vill man juh inte ha, tex turbo laddar juh in mera luft samt kyler genom intercoolern för att kunna komprimera mer luft, så att man snarare får en försämmring v öppet filter är lite logisk faktiskt, o just som du säger orginal är nog även mera anpassat oxå, lite ynd för det låter lite häfftigt med sport filter måste jag hålla med om :) | |
|
Jag skulle rekomendera att du använder dig av ett sportluftsfilter som passar orginal burken. De (burken) har för det mesta optimal kylningsförmåga. Om du dessutom vill åt det "koola" sugljudet så kan du plocka bort ljuddämpartratten som sitter vid mynningen till burken. Om du nu absolut måste ha ett öppet filter, är det A och O att du skiljer av filtret från motorvärmen, vilket är klurigare än du tror. - H U M A N R A G E - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.