AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.077

Hur bygga om dubbel ljuddämparen (E-39)

Croazia
Slut dämparen på min 528 dvs. den dubbel burken med ett utblås har jag tänkt på mycket. Här ska jag förklara och fråga om råd.

Ville först byta den mot en dubbel pipig. Inte bara för ögats skull utan för ljudet ockå, nästan mest för ljudet skull. Men övergav det snabb pga. att jag inte vill börja såga i kofångaren och gillar när bilen är och förblir original.

Sen tänkte jag köpa en begagnad (original) och bygga om den och behålla min för att sedan kunna montera tillbaka original ljuddämpare när man blir less. Men det var för för dyrt.

Nu tänkte jag fråga er som kan. Jag tänkte modifiera min (original) dubbel dämpare. Ni som har en 528, 535, 540 vet säkert hur burkarna ser ut. Kan man helt enkelt blockera införseln av avgaser till den ljuddämparen som saknar utblås rör. Utan att sabba nått man inte förstårsigpå. Har aldrig förstått vad den gör för nytta.
Kommer ljudet fån avgasröret då att påverkas till det bättre (mera muller) eller kommer motorn att kvävas, pga. att trycket i röret ändras (blir större)?
Hade jag kunnat skicka med en bild så hade jag gjort det. Men ni som vet och förstår vad jag menar kan säkert se en tydlig bild framför er.
Tack!

Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
läs och titta här: Länk

/Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vore ju en intressant projekt att se och höra vad som händer, jag har en ljudämpare ligger till en 528 efter mitt Supersprintmontage.
Om man snittar av röret innan burken med en rondell, och lägger in en plåtbit som går utanför och svetsar igen det och provar eller tar bort den helt och lägger igen hålet..
Det är väl en resonansburk och för att minska ljudet misstänker jag. bilder se länk.

Länk (man behöver inte såga i stötfångaren)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Jag är sugen på att testa samma då jag redan har en spricka i anslutningen till "resonansburken"
Finns någon i Luleå som kan svetsa rostfritt så hör av er(dej)!!!

Göran

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det går utmärkt med vanlig migsvets och tråd.
Se min dagbok. angående ombyggnad.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Croazia, du får väl inte så mkt ljud om du bara igensvetsar ena resonansburken på originaldämparen.

Originaldämparna har ju massa kamrar som gaser ska slingra sig genom, dom dödar ljudet ganska effektivt.

Jag har själv en Simons sportdämpare i rostfritt med dubbla pipor, den kostar inte lika mkt som en Supersprint iaf, men passar rakt av, har bättre genomflöde och låter lite bättre än original, kolla här tex: Länk
eller här med raka rör: Länk

Men då har du resonansburken här oxå...jag kanske ska oxå svetsa igen den på min, fast den kommer det nog låta för jävligt kanske, det är ju redan en sportdämpare...:-)

BMW 4EVER
Bilen:Länk
Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Just det, så ser min dämpare ut:
Länk

BMW 4EVER
Bilen:Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.