AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.139

Hög HC halt

To
19
Tompax
M5 Touring -94
Besiktade bilen nydligen men fick en två på för hög HC halt på avgas värdena. De andra värdena var ok.. Provade justera på luftmängd mätaren men det vill sig inte riktigt... Den går lite ojämt på tomgång och den luckar mycket fet(avgaserna) på tomgång. Hittade oxå att främre cylinderns spridar o-ring var sönder o drog en massa tjyv luft. Har ej hunnit mäta den efter detta... Någon som haft samma problem hör gärna av er...
jo
97
jol

540 iT -97
Skulle kunna vara lambda sonden, det var det på min M3-94.
Den hade två, men bara den ena var trasig. Efter byte så var värdena o tomgången perfekt.

Det kan göra ont att jaga älg med bil.!!
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
läkage där det kommer in luft kan ha med hög hc-halt att göra.. va fick du för värde?

Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt!

-Drift Team 2004-
PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
hade du kört bilen ordentligt varm innan? hade samma problem med min m3:a men om man höll den över 5000 rpm på vägen till sbp och lät den arbeta ordentligt så kattarna blev riktigt varma så sjönk HC halten!

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
To
19
Tompax
M5 Touring -94
hc värdet låg runt 200+ rikt värdet är ju under 100 så en aningens högt är det men det sjunker när man kommer över 2500 cirkus. har funderingar på att det kan vara någon av kattarna. eftersom de värkar rena när varvet ökar, arbetstempen ökar ju verkningsgarden på burkarna då ju....
Bilen har ju rullat 22k så det kan ju vara lite slitna kattar vad vet jag..?!?!

Åter kommer efter nästa mätning
jo
97
jol

540 iT -97
tror ändå att det är lambda sonderna... möjligen en kombination med tjuvluft nånstans. tips, åk o kolla på nån verkstad om lambdan är trasig. sen så måste ju motorn givetvis vara ordenligt varm när avgaserna ska kollas:) Men är en lambda sond trasig så spelar det ingen roll hur varm motorn är...

Det kan göra ont att jaga älg med bil.!!
La
5
Lafjösin
BWM M3 1994
Hej!

Jag har samma problem med min bil, på verkstaden bytte de kattarna men det hjälpte inte. Det lönar sig att åka o kolla var felet ligger först. om det ens finns något fel. Jag tycker jag har läst om så mångaM3:or o M5:or om har samma problem. Men byt inte kattarna, kör den bara jävligt varm o försök få den direkt in till avgas testet. Min M3:a går igenom testet ca 2-5 minuter efter ordentlig körning, men sen kyls den ner fort o testen är åter upp åt helvete.
kombilappis
jag hade 900 i hc värde på besiktningen.. då byttes lamdan å sen hade jag typ 2 ?
Besiktigade min idag kl 10. Hade varmkört den tre rundor innan på morgonen + en runda innan besiktningen, så den var garanterat genomvarm. Fick HC på 450, oops... CO var oxå för högt. Men besiktningsmannen körde två varv runt bygget å höll på bromsen, så motorn fick jobba. Vips så var HC nere på 12 och CO:n helt ok.
To
19
Tompax
M5 Touring -94
Får rekomendera detta till besiktnings mannen... :)

Annars får man väll fyllla tanken med lite metanol eller nått...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.