AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.222

Hjälp med köp av m3a!

Sida 3 av 4
Lundqvisten
JensaR: Detta är endast en vild gissning: men när en bil byter ägare ofta och inom vänkretsen, då brukar det oftast handla om att kronofogden är på jakt efter den riktige ägaren p.g.a obetalda fodringar eller dyl. (kolla så att M3:an verkligen är betald)

Din ide' om att testa bilen hos Motormännen tycker jag låter utmärkt bra. (dock så går ej alla säljare med på detta)
Du kan även kontakta BMW i Sverige så kollar de upp bilens historik i Tyskland åt dig, servicear,milantal,bes,mm.
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
JensaR: M-test säger tyvärr inte mycket om en M3 vad jag har förstått. Bortkastade pengar. Dokumentation/servicar säger mycket mer om huruvida de tidigare ägarna har gett den någon omsorg.

Ang. provkörning, detta är saxat från när jag spekulerade på M3an jag sedan köpte:
"Den ska dra jämt och ryckfritt hela registret när du provkör. När du lyssnar på motorn kommer du förmodligen att höra ett slags mekaniskt missljud från framkant på motorn, detta är fullt normalt och varierar helt mellan olika S50 motorer."

Det är inte nån idé att konstatera "jag får nöja mig med min 320i" innan du i alla fall har synat den i sömmarna och provkört. Är den fin och går bra så har du ju chans att göra ett klipp med tanke på priset.

Hur många ägare (brukare) bilen haft i Tyskland är enkelt att kolla upp. Med registreringsnummer kan du få reda på vilken besiktningsstation som reg-besiktigade den. På den stationen finns en kopia på bilens tyska fahrzeugbrief. Där står hur många ägare den haft i Tyskland. Ring dem och be dem läsa upp eller faxa en kopia.

Det har kommit många trådar om M3-köp denna våren. Jag föreslår att du viger några timmar och läser igenom dem så kommer du ha lite mer kött på benen när du kollar på sedanen.

MVH
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Lundqvisten
Jag tror aldrig jag sett någon så negativ till ett bilköp :)

Att det är många ägare behöver inte alltid vara negativt, en M3 är faktiskt en ganska dyr bil att äga och det är inte ovanligt att de får många ägare då. Jag har då sett betydligt värre exemplar med över 20 ägare på samma tid.

Som sagt kolla upp bilen och kom och provkör den det är mycket bättre än att dra en massa onödiga slutsattser i förväg.
Lundqvisten
MrVain: Vid ett förestående bilköp är det första man kollar hur många tidigare ägare det varit på objektet. Är det då många ägare på en relativt ny bil, så anser nog majoriteten av hugade spekulanter att det är mkt negativt. Jag kan ej se något positivt med ett högt ägareantal? Eftersom det redan varit 10st olika ägare i Sverige, så kan man nog anta att det finns ytterligare fyra styck till i Tyskland. (totalt 14st) En vild gissning om varför bilen ej blir till belåtenhet är att motorprestandan ej är vad grabbarna föreställt sig. (den är för klen) Det är ju ej "Fullblodsmodellen"
Vid en 1:a provkörning av den lilla bastard M3;an så kan man nog bli smått impad, men efter ett tag så känns den mer & mer som en trött Amazon.

JensaR: Skaru ha en M3:a så satsa fullt ut på "Värstingmodellen"
annars tror jag ej du blir nöjd. Då har aktuell M3:an snart 15st missnöjda ägare.
Lundqvisten
MrVain: Inte för att jag har med saken att göra, men varför ger sig ej ägaren Stephan in i diskussionen? han är ju fullt medveten om att hans bil diskuteras här på forumet? (Är han ej Svensk?)
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Lundqvisten: Ta det nu lungt med dina antaganden.

Enligt dig har den omtalade bilen gått som vandringspokal mellan 14 missnöjda ägare som har stora problem med att betala sina räkningar och är jagade av kronofogden.

En bil du aldrig sett eller kört eller vars ägare du aldrig träffat.

"Eftersom det redan varit 10st olika ägare i Sverige, så kan man nog anta att det finns ytterligare fyra styck till i Tyskland."

Nej, det är inte särskilt sannolikt att den bilen har haft fyra ägare i Tyskland under sina första två levnadsår (import 1997). Snarare att den haft en eller kanske två ägare.

Din vilda gissning om varför bilen inte skulle vara till belåtenhet är inget annat än jävligt vild. Om en M3 3.0 känns som en trött amazon för dig, då skulle jag vilja vet hur du tycker att din 318i känns när du kör runt i den.

JensaR skulle kunna följa dina råd och hitta en pedantskött 3,2a med en ägare... Men då snackar vi inte längre 100 000 kr i inköp utan 160-170... Hade den prisklassen varit aktuell hade nog JensaR länkat en sån bil istället och bett om råd.

10 ägare är inte bra men den är fortfarande värd att kolla upp. Om hälften av dem är bilfirmor vilket inte är orimligt, är vi nere på normala antal brukare på såna här bilar. En bil med 4 ägare importerad 2001 har samma antal ägare per år.

Så försök att vara saklig kring denna bil och även andra begagnade bilar du beslutar du för att kommentera i fortsättningen.

MVH
Lundqvisten
Crisse

kan ej annat än lee :-) Vasrför skulle dina "Vilda antaganden" vara mera överensstämmande med verkligheten än mina?? Bilen kan lika gärna haft 10 ägare i Tyskland? Jag har ej någon 318 jag har ej ens suttit i en. (säkert en mkt bra bil)

Här kan du läsa om missnöjet över bastardens motorprestanda:
Länk
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Lundqvisten:

Jag försöker göra sakliga antaganden för att ge en person råd om han ska visa fortsatt intresse för en begagnad bil eller ej. Att den haft 10 eller 4 ägare i Tyskland är inte ett sakligt antagande tycker jag. Och man behöver inte anta någonting, om man vill vara säker så skrev jag en mycket enkel instruktion för att få reda på hur många det är.

Om du inte ens suttit i en 318i förstår jag inte varför du i din profil uppger att du äger en.

Dessutom kan jag i den länken du skickade inte hitta någon som påstår, ens antyder att de är missnöjda med prestandan i M3 3.0 (bastard?).
Men du antar förstås att eftersom de vill krama ut fler hk så tycker dom att deras bilar känns som trötta amazoner.

Jag kan förstå att ägaren Stephan inte ger sig in i diskussionen eftersom det inte är en diskussion utan en massa smutskastning från din sida, inte bara på hans bil utan även på honom som person. Hade det varit min bil hade jag varit vansinnig om jag blivit utsatt för rent förtal, som att jag skulle ha problem med ekonomiska myndigheter eller liknande.

En fråga också: På vilket sätt är det intressant om han är svensk eller ej?

MVH
Lundqvisten
Crisse: Jag äger ingen 318. skriver man ut ett främmande bilmärke så blir det censurerat.

Vad det gäller länken, så är det upp till var och en att själv tolka innehållet i jakten på mera horsepower...personligen tolkar jag det som att man vill ha mera kraft? Och varför vill man då ha mera kraft? Förmodligen för att bilen upplevs som seg.

Dina s.k sakliga antaganden avvaktar jag med att kommentera
Vill ej bli avstängd. Vill du fortsätta så maila till mig istället.

Vad det gäller dyra lyx bilar som t,ex skrivs över mellan olika bekanta inom vänkretsen, förstår du verkligen ej själv vart åt det lutar? (behöver naturligtvis ej gälla just denna specifika säljaren)

Utan att vara rassist undrar jag om killen har svårt med Svenskan eftersom han ej ger sig in i konversationen.
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Herregud det är ju en 4dörrars gammal M3:a den ska inte kosta mer än 100lopp. Snarare 80.

Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Länk Här e en fin bil. Ge mig bensin pengar så åker jag o tittar på den. Går o pruta på oxå.

Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Det finns ju hur många bilar som helst för runt 90-100

Lundqvisten
Stämmer, den där M3:an såg ju faktist väldigt fräsch ut. priset verkar ju också rimligt..
Åk och titta på bilen och syna den ordentligt och bilda dig en egen uppfattning om den.

Min M3
Länk
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
ja hej det är jag som är stefan som äger bilen, och jag är 100%svensk för den som det har betydelse för!

wow ser att det har diskuterats mycket om min bil! en del verkar tycka att det är ett dåligt pris och en dålig bil som det verkar?
pga av många ägare och dvs saker?
jag säger kom och se bilen för den som vill och provkör
döm inte boken efter omslaget, lundkvisten du kan ju ta och köpa en bil med kanske en ägare vad är det som säger att bilen inte liknar en hashraket bara för att den har få ägare?

jag menar det är ju väldigt kul att se att det har skrivits så mycket negativa saker om bilen när inte ens nån har sett eller kört den?! för er som har varit lite positiv för mig, tackar jag

/ägaren stefan hallkvist

Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Nu är det jag jon "MrVain" igen...

Lundqvisten bilen i länken ovan, denna
Länk

Vad är det för skillnad på den och Stefans? den enda skillnaden jag kan se är att den är lite dyrare lite mer utrustning och vi vet inte hur många ägare det är. Den kan ju lika gärna vara tio st på den.

Liksom detta är en dyr bil att äga och då brukar de bli många ägare kolla dessa

11 st ägare import 1998
Länk

10 st ägare import 1997
Länk

6st ägare import 2002
Länk

Sen kan man ju fundera varför så många suddar registrerings nummret? Stöld? många har nog andra anledningar...

Lundqvisten
MrVain: Du har helt rätt...so what?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Länk jag vet att denna bilen som Mr Big tipsat om är i ett väldigt gott skick. Känner ägaren och han vårdar den ömt och har aldrig snålat på bilen.

Schnelle fart, Härliche fart.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag tror det är 1 eller 2 tidigare ägare på bilen för att svara på någons inlägg.

Schnelle fart, Härliche fart.
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Lundqvisten "Stämmer, den där M3:an såg ju faktist väldigt fräsch ut. priset verkar ju också rimligt.. "

Du skrev så men total sågade den andra... var bara det jag ville påpeka.

iaf så har JensaR vart och kollat på bilen idag och han får väll skriva vad han tykte tycker jag :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.