|
|
|
|---|---|
|
Tjena, jag är sugen på att köra i en ny motor i min e30 2,0. Undrar nu vilken motor man kan ha i och vad som behövs bytas? Är ganska så sugen på en 2,5 el. 2,8 funkar det då med 2,0l styrbox och motorfästen. | |
Lundqvisten |
Om du byter till en större motor så blir bilen olaglig att köra med i allmän trafik (godkänd på bana) vid besiktningen kan du åka på att ta bort motorn eller få körförbud på plats. Krockar du med bilen gäller ej bilförsäkringen eftersom bilen är olaglig. |
|
Ser SBP skillnad på en 2.0 lr 2.5 så länge det är samma motortyp? har själv en 320 med en 2.5 l motor. "ALLT ÄR INTE PÅ RIKTIGT" |
|
Lundqvisten |
Det första de kollar på enl uppgift är grenröret som är betydligt grövre på 2,5:an. Sedan kontrollerar de motorblocket efter storl: 2,0 eller 2,5 |
|
Möjligtvis kanske de kollar om de misstänker något, men så lika som 2,0/2,5 är i originalutförande är det nog föga troligt att de skulle fatta några misstankar. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Hej jag funderar på att montera en M50 motor i en E30 (320) kaross. Blir den oxså olaglig? Kan man inte göra något så att den blir laglig? Min: Bäbiz Länk no balls no baby! |
|
| El_malo_E30: Hehe, man kan lungt säga att den blir lika olaglig som kul! | |
|
Lundqvisten, då gäller det också att besiktningsmannen kan sin sak gällande BMW-motrer. Inte många som ser skillnad med blotta ögat rakt av. Och det är inte ofta de kollar efter en beteckning vad gäller om det är en 2 eller 2.5 motor. Har jag aldrig vart med om i alla fall. Men visst stämmer det du säger. Men det låter som om det är omöjligt att besikta med en annan motor genom att läsa dina svar. Mvh Michel Länk |
|
| Jag har själv planer på att klämma i en m20b25 i min goding. Jag kommer att slipa bort märkningen på 2,5 l blocket och kopiera den som sitter på mitt nuvarande (lagliga) block. Det med hjälp av "kemisk metall" från plasticpadding. Sedan måla blocket i nån färg som blir bra. Lagligt? Inte en chans! Men det lär jag ju inte vara ensam om.......... | |
|
Jo det blir nog kul med M50 motor i en e30. men tror inte att det behövs mycket kunskap för att se skillnaden på en Motor ev en e36 325 från 93 och en e30 320 från 88. eller har jag fel? är den laglig om jag har en kaross från en E30 325 från 88 och byter mpt 325 motor från 93 o uppåt? no balls no baby! |
|
| Det finns bara ett relativt enkelt sätt att byta motor i en bil nyare än -75. Sätt i en motor med katalysator i en bil som normalt saknar kat. Alltså kan man ta en E30 som är från 1987 eller äldre och stoppa i en M50B20. Naturligtvis måste bromsar, fjäderben och kanske annat vara dimensionerat för kraften. Max 10% fler hästar och 15% mer vrid är det som gäller om man bara vill göra en registreringsbesiktning. Annars kan man byta mer grejer som drivlina och bakvagn till exempel, och klassa det som ombyggt fordon. Då får man ha max 15kW/100kg. Det blir alltså svårt att montera en M50 på mer än 2L på lagligt vis. Och en E30 från -88 eller nyare går inte att få laglig med annan motor tyvärr. Men det ryktas att SFRO håller på att diskutera fram en lösning på detta... | |
|
Tack för all info var kan jag läsa mer om SFRO. FÅr försöka få tag i en äldre 325 och gå vidare med den. får nog satsa lite på ombyggt fordon tror jag. hur gör man med försäkring me en sån? Min bäbiz Länk |
|
| Hej dra i en m30 3.5a liknar ju mer den gammla motorn änn m50.. | |
|
Hur bra passar M30 3,5a i en E30 jag har ju hört att M50 motorn går praktiskt taget att bara trycka in? no balls no baby! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.