AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
819

Enheter på K och L line

M5
5
M5-Nalle
M5 Touring -93
Jag undrar vilka enheter som sitter på KL linen på en M5 Touring E34 -93. Jag har fel spänningar på dessa pinnar det verkar som någon enhet redan har dragit ner spänningen och jag kan därför inte kommunicera på denna bus via service connectorn. Jag har hittat att

dme:n (lätt att koppla ur)
abs:en -"-
dash board -"-
bc board computer -"-

men sedan

general module vad är det och finns den ?
transmission control har man det på manuell bil ?
throttel control (var sitter den) och vad är det ?
integreted climate control var sitter den ? och hur får man ut den ?
srs (airbag ?) hur tar jag bort den ?
seat/memory control (var sitter den ? under förar stol?)
sunroof control var sitter den och går den verkligen till kl line ?
slip control module vad är det går kl line dit ?

Är det någon som kan ge mig lite ljus i denna situation att försöka hitta dessa moduler ?
M5
5
M5-Nalle
M5 Touring -93
Är det fler moduler som hänger på denna bus så får ni gärna skriva det med

Tack
Vad menar du med att du har fel spänningar?
K- och L-linorna kommunicerar med spänningsnivåer mellan batterispänning och jord, men mäter du med en vanlig multimeter kommer du bara att se ett instabilt värde som flyter runt lite nånstans därmittemellan pga att enheterna kommunicerar. Du behöver ett oscilloskop eller motsvarande för att kunna dra några slutsatser om pulsernas kvalitet...
Varför vill du koppla bort enheter från bussarna? Dessa protokoll bygger på att man lyssnar på sin egen sändning, och om ett sänt meddelande inte återlästes korrekt (sannolikt pga "busskrock") så skall serviceverktyget göra en omsändning.

Ang. dina andra frågor: tror jag har sett busskisser nånstans på nätet, återkommer om jag hittar dem.

Mvh. /Kjell
M5
5
M5-Nalle
M5 Touring -93
Jag kan aldrig dra upp signalen till 12V den förblir typ 1-2v trots jag förösker köra en pull upp. Dvs något drar ner min signal lite väl effektivt.

Kan jag felsöka min kl line på annat sätt än att hitta vem som drar ner signalen fullt ?
Att addera en ytterligare pullup resistor har knappast någon effekt, de finns redan i modulerna. Väljer du en för liten pullup riskerar du dessutom att pajja switchtransistorerna på modulernas ingångar (pga för stor ström).
Vad mäter du 1-2V med? Mäter du med en multimeter är det lite lägre än jag hade förväntat mig, men med en multimeter kan du inte dra några mer vettiga slutsatser än att du bör mäta med ett oscilloskop istället.
Skulle det vara så att du hade en konstant nivå runt 1-2V på åtminstone L-linen, så borde inte mycket funka i din bil. Jag förstår inte vad du hoppas uppnå genom att koppla bort moduler? Var inte ditt problem att ditt serviceverktyg (vilket?) inte kunde kommunicera? Funkar bilen i övrigt normalt tror jag du kan utgå från att det är ditt serviceverktyg som behöver felsökas.

Mvh. /Kjell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.