|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen bytt reostat (ljusdimmer) i min bil..o om jag låter den vara nedskruvad till minimum så är allt ok..men så fort jag vrider upp den något..så går säkringen.. Nått förslag ? innan jag köper en pannlampa för att kunna se instrumenten vid mörkerkörning.. Och.. ja.. jag har kollat kablarna vid gångjärnen i b.luckan.. | |
| starkare säkring kanske...jag är inte säker | |
|
Är det en exakt lika dan reostat som det satt förut??? Länk |
|
|
Lite osäker där..ska tydligen finnas en på 25 o en på 60W.. Men den gamla hade nån varit o lött i o i den nya gick säkringen..så den brygga jag..men det är alltså 10 ampen under huven som går .. O hur vet jag vilken wattstyrka jag ska ha..? |
|
|
Lyfter..:) |
|
|
Reostater till E34 finns i huvudsak i följande olika varianter: Nr 61 31 1 384 365 - 25w reostat till E34 88-96. Nr 61 31 1 391 841 och Nr 61 31 1 391 842 - 60w reostat till E34 88-96, E32 87-94 och E36: Nr 61 31 1 384 031 - 60w reostat som passar till b.l.a E34, ev. fler, jag har inte hittat något mer specifikt på det numret. Tittar man i BMWs reservdelskatalog så bör din bil ha 25w reostaten (Nr 61 31 1 384 365) men kan även ha 60w reostaten (Nr 61 31 1 391 841). Jag tror att skillnaderna består i hur mycket extra utrustning det finns i bilen som kräver belysningström via just reostaten. |
|
|
Z-mot : tack för förklaringen..:) Men nån som har en fundering på varför säkringen ryker hela tiden ? |
|
| Antingen så ska din just bil ha 60w reostaten som klarar den högre strömförbrukningen utan att säkringen belastas så att den brinner, eller så har du kortslutning i någon kabel kopplad till belysningströmmen via just reostaten. Hade jag varit du så hade jag först provat en 60w reostat innan jag gick vidare. Jag har ev. en extra 60w också, jag kan kolla om du vill, hör av dig via mail i så fall. | |
|
Att byta till större säkring är en ovanligt dum lösning som kan kosta bilen i värsta fall. Säkringar gör bara sitt jobb, det är inte fel på dom... Samma sak med att byta till annan typ av reostat, man måste allra först söka upp och avlägsna felet, kortslutningen, den avskavda kabelisoleringen osv, vad det nu kan vara. Ett tips i detta och liknande fall är att koppla in en glödlampa på lämplig effekt i stället för säkringen. Lämplig effekt är ung. samma som förbrukningseffekten, en vanlig 21W lampa skulle säkert funka i fallet ovan. Lampan kopplas lämpligen in med ett par flatstift där säkringen suttit, sen kan man felsöka och dona utan risk, när lampan tänds fullt är det kortis, när den går ner i effekt är det OK osv. FP |
|
| Ja, Folke har helt rätt - att byta upp säkringen är ingen bra idé alls. Istället för glödlampa skulle jag nog ta multimeter - känns lite säkrare(!) än glödlampa mhy till strömbelastningen, fortfarande kan det ju vara så att Wfp's bil kräver 60w reostaten. | |
|
Man kan ju ta en 5W lampa om man så vill, en multimeter reagerar ju på minsta läckström med sina 10 MOhm osv, då vet man aldrig om det är normal belastning eller kortis osv. FP |
|
|
Skulle jag kunna brygga över den..eller är det annan elektronik inkopplad på den..? O vilka stift..?? om det är möjligt.. |
|
|
Problemet lär ju inte ligga i själva reglaget, utan på belastningssidan. Det är många lampor med tillhörande kablage som ligger på den reglerade spänningen, förutom i mätare osv så har du förmodligen lyse ute i en hel del reglage osv. Kabelfärgen till alla dessa är grå/röd i BMW, kan underlätta lite vid sektionering och felsökning osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.