|
|
|
|---|---|
|
Vi fick hem ett härligt foto på frugan och bilen taget strax innan Trollhättan sista mameran på 45:an mot trollhättan. Hon var ganska nervös vid öppnandet men det blev "BARA" 1000 spänn i böter. 103 på 90 undrar nog om inte det blivit nedskrivet "som hon kör" Man har annars tappat respekten för de här lådorna hemma finns de mellan Kristianstad och Hässleholm och aldrig sett de "blixtra". | |
Carl Adam Andersén |
Hon får skaffa James Bond nummerplåt |
|
Är det hon som är ägare till bilen ? |
|
|
Ja tyvärr - annars kanske det gått att mixtra vad jag hört!! |
|
|
Det sitter väldigt sällan kamera i skåpen, jag har haft min radarvarnare i flera månader och kör förbi kameror varje dag, men hittills aldrig råkat ut för nån kamera. BMW CS #5206 |
|
Reven |
offtopic litegranna: Är radarvarnare å laservarnare samma sak? jag har en laservarnare hemma som jag aldrig använder... kanske ska börja göra det? eller funkar den bara på polisens hastighetsmätarpistoler=)? Jocke ___ Min röda pärla: Länk |
|
Oftast brukar det vara både radar och laser varnare... Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Kamera skåpen använder uteslutande radar för mätning av hastighet. En radarvarnare fungerar på så sätt att man skickar ut elektromagnetiska vågor som studsar mot ett objekt och anger dess position eller i detta fallet objektets hastighet. Lasern som används av polisens hårföns försedda trafikgrupp är givetvis ljus istället för elektromagnetiska vågor. Så, en laservarnare och en radarvarnare är inte alls samma sak. Det finns dock kombinerade varianter som klarar av att detektera både och. Det man mer skall skilja på är en laservarnare som i princip bara detekterar strålar på villoväg som studsat på andra fordon och laserstörare som förhindrar att polisens laser kan låsa på ditt fordon.. Eller visst, en lasrvarnare varnar även när en polis siktar på dig men då är de försent. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| I och för sig är både radar och laser elektromagnetiska vågor, men det rör sig om ganska olika frekvenser/våglängder, vilket innebär att de alstras, reflekteras, detekteras och analyseras på olika sätt. Jag vet inte vilken frekvens polisens laser arbetar på, men det rör sig säkerligen om någonfrekvens i det infraröda bandet, vilket gör våra ögon odugliga för att upptäcka denna laser. | |
|
Nockenwelle: I lumpen fick vi lite demonstration av trafikpolisen av deras laser utr. Lasern är vid mörker sebart för ögat. Du har rätt, klumpigt uttryckt av mig angående laser och elektromagnetiska vågor. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| OK, den arbetar alltså även med kortare vågor än 700 nm. Själv har jag bara blivit "beskjuten" med polisens radar i dagsljus och då såg jag inget (men polismännen i sina gröna västar syns bra). | |
|
"Lasern är vid mörker sebart för ögat." Är det verkligen tillåtet att stå och peka på någon i mörkret med lasermätare??? Man skulle ju lätt kunna tro att det är någon Ausonius-variant som är ute och jagar, och då vetefan om man inte siktat tillbaka med bilen som pekare. Har förresten hört om småkids som springer omkring och leker med lasersikten och åker dit för det, borde inte polisen veta bättre då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.