AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.720

Rostskador & lackning vilken ordning och smartaste löning?

Iz
6
Izak
E34 525ia -93
E34 535ia -91
E34 525i Touring -95
Hej,

Jag har justr köpt en röd 525a med en del rost och lackskador och behöver hjälp med smartaste lösningar och vilken ordning som man ska utföra arbetet.

1. Har en del rost på bilen flera områden ser jag inte som problem men i bakdörrarna i dom nedre bakre hörnen är det mer än behövligt och jag misstänker att det är genomrostat på minst en av dörrarna. Är det enklast och smartast att byta till frächare dörrar (har funnit ett par för drygt 1500 i rätt färg) med allt jobb runtikring med att ta bort och få dom nya dörrarna på plats. Eller ska jag slipa, klippa, svetsa, lacka (Känner en duktig plåtslagare och svetsare)?

2. Lacken på bilen är matt och på dom områden där jag fixar lack och rostskador ska jag "grund" polera runtikring dom områderna för att få bort det mesta matta innan jag börjar med att lacka. Eller ska jag bara köra på med lackning och sedan börja polera?

/* izak */
Fr
41
Fredrik_
325 Coupe -93
lacka först och polera sen
Fr
41
Fredrik_
325 Coupe -93
oj va lite för snabb med att skicka.

när du läger nya lack så blir det nyans skillnader och skarver.
Om du då polerar efteråt så kan du bli av med dem värsta skarverna.

När du läger lacken där du ahr rostlagat så när du maskerar gör så att du fäster maskeringstejpen hälften av bredden och böj sedan uppden halvan av tejpen som är mot området som du ska alcka, så blir det ingen hårdskarv utan en mjukövergång istället.

Vet inte om man förstår min beskrivning med maskeringstejepn. ska fixa en bild.
Carl Adam Andersén
Köp dörrarna!

Är nog enklare att byta dörrar än laga den beskrivna rosten.
bustorp
Byt dörrar, spara mest tid o pengar.
Annars låter det som att du bara behöver lacka under listen på sidorna o polera upp resten om du inte ska lacka om hela bilen alt. lacka till dörrvecket.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.