|
|
|
|---|---|
|
Hej min 535:a -88 drar 2,5 liter milen vid lugn stadskörning över 3 liter om jag gasar, har bytt lambda, lmm , rensat kattarna, motortempgivare, bränslefilter, kollat med startgas efter luftläckage men hittar inge. CO:n står på 8 . När man trampar gasen i botten så känns det som om den saknar hälften av effekten och bröölar och tvekar liksom. Har bytt allt som jag skrev ovan men ingen skillnad. Kan det vara kammen som är felkuggad? har inte bytt kedja och bilen har gått 18000mil. Tacksam för hjälp börjar bli lite dyrt att köra =). | |
|
Tycker det låter som om nåt täpper igen i avgassystemet, antingen rost inifrån i en dämpare så att stålullen kommit fram och täpper till eller trasig kat med löst innehåll. Billiga rostfria avgasdelar: Länk billig katalysator: Länk Länk Mvh |
|
| Hmm ja det kan ju hända, men jag har ju som rensat kattarna så dom kan de ju inte vara iaf. | |
| please nån som vet? att tilläggas så är den svårstartad kall ,går ojämnt och ryker å luktar bensin? kan det vara otäta spridare? nån? | |
|
Hej, Det är med största sannolikhet fel på lambdasonden. Har en kompis som hade en Saab 900i som drog över 1,2liter milen vid lugn landsvägskörning. Vid byte av lambdan så gick bilen som vanligt igen med normal förbrukning. Lycka till! |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Har du kollat bränsletrycket? Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Om jag vore du skulle jag koppla ur bränsle relät och provtrycka motorn. Komptesta alltså! Billigt och enkelt med biltemas testare. Hur går bilen på tomgång när den väl blir varm??? Jag har problem med min vid kall motor. Ojämn i motorgången men ändå en stabil tomgång enligt varvräknaren! Om det är så pass mycket rost i avgassystemet så att det täpper igen märker du det om du slår lite på ljuddämparna! Lycka till! |
|
| Ett annat tips är väl att spruta startgas runt insuget om du inte provat det... inte helt ovanligt att packningarna kryper ut. Dina symptom stämmer på det iaf. | |
|
Håkan: jag har bytt lambdasond så där borde de inte vara fel. Bert-Ola: Jag har inte testat de än men tack för tipset ska prova med de till helgen. leszek: Ska prova komptesta när jag mäter bränsletrycket. Bilen går bra när den blivit varm men bluddrar när den är kall, men varvräknarn visar stabil tomgång. ska montera ner avgassystemet och kolla för jag ska ändå byta stödlager. Alfred: Har provat med startgasen också tack. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.