|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag är ägare till en M3 87a, motorn har nu gått 6500 Mil, så jag kollade ventilspelen, det va 7 st ventiler som var utanför toleranserna (mest på avgassidan).så nu tänkte jag justera ventilerna, men jag får inte tag på special verktygen som man behöver.... på BMW i Göteborg kunde man beställa 3-4 veckors leveranstid samt 2 200:- kr... och brickorna kostade ca 45:- kr st, och de ville ha mellan 1700 - 2000 :- kr för att göra en ventiljustering på min bil! finns det någon som har gjort ventiljustering på en M3a E30? hur löste ni det med att trycka ner ventilringen?? tacksam för all tips!! | |
| Läste nåt inlägg här för ett tag sen om hur man enkelt kunde slöjda till ett verktyg av en insexnyckel. Sök så hittar du säkert. | |
|
Är det inte så att man kan använda samma justermellanlägg som till Volvo B21? Mvh Thomas |
|
| ja det kan man. | |
| Stick iväg och fjäska lite på den lokala fordons utbildningen. så kan du säkert byta till dig volvo schims av rätt tjocklek.. | |
|
Antar att det är samma verktyg som till 3,8:an i s f har jag en ritning på verktyget som jag fått an en här på forumet. Hör av dig om du vill ha den! Jag köpte mina justerbrickor på Volvo, passade utmärkt. Mvh Mattias Att bromsa är att förstöra dyr energi! |
|
|
mkall: U got mail! ;) |
|
|
maila mig gärna rintingarna! peter.eklof@home.se tack på förhand.. Peter :) |
|
|
Tack för all tips..... jag fick löst de hela..... letade upp en passande verktyg på Biltema! verktyget heter "Remspännare för generator" finns på biltemas hemsida! Länk fick fila till den lite bara för att få fram en fin och grad fri yta!passade utmärkt på avgassidan, men fick kapa den strax innan där texten biltema börjar, för att kunna komma åt treans cylinder! men på insugssidan så är den lite för smal, för att kunna trycka ner båda ventilerna samtidigt, därför blir den lite ostadigare, men om man köper två och svetsar ihop dom, slipar till den så går det jätte bra även där! billig verktyg för 39:90 kr :-) Hoppas att detta tips kommer till andväning för fler... :-) |
|
| Hur är bmw m3 e30 om man jämför med 944 turbon i chassi och Balans samt givetvis motorn ? Tacksam för svar. | |
|
svar till carl-a fråga! ja hur ska man jämföra!? det är två olika köregenskaper! nu är ingen av mina bilar med orginal fjädrar och dämpare. men tycker att M3an är busigare och mer lätt körd facktis änn porschen, men ska tillägga att i porschen har jag ca +370hk, har inte bänkat den men snart så vet jag mer exakta sifrår på effekten när jag bänkat den. om vi utgår från standard motorer så är ju porschen ändå överlägsen när det gäller prestanda och effekt! de är ju överladdad 2,5L maskin, så inte så konstigt! men kommer man ut på en rolig kurvig väg så har man det "busigare" med m3an. men körglädje har man mycke av i båda bilarna! balansen så är det likvärdig i båda bilarna tycker jag, porschen har ju växellådan och diffen ihop för bättre balans. och de märks! hat du tänkt skaffa dig en av dessa bilar? så blir du inte besviken på någon av dessa vangnar tro mig.... bara ett stort leende på läpparna.... |
|
|
måste bara tillägga de med verktyget på innsugsidan va lite bökigare änn vad jag skrev innan! vinken passade sämmre på insugsida så man fick värma och bocka svetsa till det en hel del! men har man tur så är det för de mesta bara på avgassidan man behöver justera... jag hadde bara en ventil på innsugsidan... men den ville man ju ta också! :-) lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.