AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
712

port placering ?

WG
155
WGiant
535 -92
Har fått en ritning på en bandpasslåda av Backes som ser ut ungefär såhär: Länk . Men jag skulle vilja bygga portarna i sidan av lådan såhär: Länk .
Går det göra så? Isfåall blir det nån skillnad i ljudet och kan man använda samma längd på portarna?
Längden på portarna rakt upp är 250mm

Bilen: Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vitsen med bandpass är ju att montera portarna så att de mynnar i hatthyllan, och därmed effektivt leda in ljudet i kupén. I vilket fall, portdimensionerna skall vara desamma.
WG
155
WGiant
535 -92
JA och det är just därför jag vill ha portarna i sidan med böjda rör upp i hatthyllan så slipper jag göra nya hål i plåten.
Men det blir ingen skillnad på basen?

No
5.161
Nockenwelle
Aha, du vill utnyttja hålen där hatthyllehögtalarna sitter. Jo det skall gå att använda ett böjt rör. Det som är viktigt är att se till att innervolymen i röret förblir oförändrad.
WG
155
WGiant
535 -92
precis :) Vad menar du med innervolymen i röret? Innerdiametern eller platsen röret tar inne i lådan?
No
5.161
Nockenwelle
Volymen i röret måste bli rätt, men även volymerna i de portade kamrarna. Drar du ut mer av porten måste motsvarande volym läggas in i kammaren, förutsatt att kammarens volym är angiven med port i.
WG
155
WGiant
535 -92
mm okej. men jag har bara fått mått på lådan och rören. inte hur långt dom ska sticka in i lådan osv. Men jag får väl exprimentera fram vad som låter bäst..

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
enligt ritningen så är ju hela porten inne i lådan. Så om du drar ut porten ur lådanså blir ju lådans volym lika mycket större som volymen på porten som lämnar lådan! Länk

Z MMM Coupe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.