|
|
|
|---|---|
|
Min 328 har börjat bete sig lite småkonstigt. Märker det främst när jag ligger i tex. 70-80km/h i 4:ans växel och ger den fullgas. Bilen accar väldigt långsamt och när den når ca 3000r/min stanna upp och tom. gå ner lite i varv. Efter nån kort sekund så vaknar den och ger fullt som normalt igen. Man hör tydligt på motorn att den stannar av i accelerationen. Låter nästan som när man gör kickdown på en automatare. Vad kan detta bero på? Besinfiltert? Har sökt och va väl inte riktigt nöjd med svaren. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk | |
|
Jag tycker att det lutar mer mot tändningsproblem än bränsleproblem, kanske bara tändstift eftersom den går bra på höga varv med fullgas. Nisse |
|
|
Ja det är möjligt. Stiften byttes dock enl. förra ägaren (som va mek.) ca 200 mil innan jag köpte den. Alltså nu ca 3500mil sedan. Kan ju naturligtvis vara tändstiften ändå om det va av sämre kvalite. Tycker att den borde gått mer jämnt sämre om det vore tändstiften, eller? Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Tycker det låter som om nåt täpper igen i avgassystemet, antingen rost inifrån i en dämpare så att stålullen kommit fram och täpper till eller trasig kat med löst innehåll. Billiga rostfria avgasdelar: Länk billig katalysator: Länk Länk Mvh |
|
|
Rob_t_j72: Den har jag inte tänkt på, men borde jag inte få missljud ifrån katten om den är lös invändigt? Bilen låter helt som vanligt, både ifrån dämpare och katt. Rost innifrån, hur skulle det kunna bildas rost på insidan? OBS. Kritiserar ej svaren vill bara veta. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Jag tänkte att det är tyngst för tändningen att orka med en bra gnista där trycket är som högst i cyl. vid ca. 3500-4000varv/min. Nisse |
|
|
Nfd: Oki, på så vis. Men när jag idag på lunchen testade den ytterligare så kommer "effektgropen" vid ca 2800r/min. Ska byta bränslefiltert till helgen på "order" av min polares fader som är verkstadschef på Volvo. Fungerar inte det så går vi vidare med att byta tändstift osv. osv. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Ja det skadar nog inte. Annars är det ju mest fors genom bränslefiltret vid max. effekt, fullgas vid ca.6000varv/min. men där gick den ju bra. Nisse |
|
|
Helt riktigt Nfd, men den stora ökning i bränsle flöde är ju precis när jag givit fullgas, därav dämpningen enl. kompisens fader. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Ja skriv gärna här och berätta, om felet försvann när du bytt filter. Det är alltid bra att lägga på minnet. Nisse |
|
Niclas.S |
Angående rost på insidan på avgas, det börjar oftast rosta från insidan o utåt. Blir alltid kondens. OO=00=OO |
|
Katalysatorn omvandlar avgaserna till koldioxid + vatten. Mvh |
|
|
Missade att du får full effekt efter ett tag, kanske bränsleregulator? Mvh |
|
| Jimmyboy, har du problem med att starta bilen ochså när den är varm? Känns den orkeslös vid starter? Vanligt fel på de här motorerna är att vevaxelpulsgivare eller kamaxlepulsgivare har gett upp. Hade nyligen fel på min kamaxelgivare. När den byttes kom orken tillbaka igen. | |
|
Nu är det fixat! Försvann då jag bytte bränslefilter i helgen. 295kr på BMW och ca 20min jobb! SÅ skönt att Bimmern är sig själv igen. Scnitzermann: Hade/har inga startproblem alls, varm som kall. Och den känns normalstark vid start. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Hej igen grabbar! Lyckan varade kort... har inte haft möjlighet att köra bilen så mycket sen jag bytte bensinfiltert men bilen beter sig återigen inte riktigt som den ska. Den tvekar vid fullgas, dock inte alls som innan men fortfarande så pass så att man märker det. Så till helgen får det bli byta av tändstiften för att se om det kan hjälpa. Ville bara informera om att det INTE till 100% hjälpte att byta bara bensinfilter. Återkommer med nytt resultat. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
| Hej, fick du ordning på problemet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.